حریری بازدید سرکرده گروه شبه‌نظامی عصائب از مرز لبنان و اسرائیل را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیدار آقای خزعلی از جنوب لبنان و منطقه نزدیک به خط «آتش‌بس» با اسرائیل به دعوت حزب‌الله لبنان انجام شده است. انتشار خبر و تصاویر این دیدار در روزهای گذشته بحث‌های بسیاری را در میان کاربران عرب زبان شبکه‌های اجتماعی برانگیخته بود. فرمانده عصائب اهل حق در جریان این دیدار و در حالی که لباس نظامی همیشگی خود را بر تن دارد، می‌گوید: «آمادگی خود را برای اتحاد با لبنانی‌ها و آرمان فلسطین در برابر اشغالگران اسرائیلی اعلام می‌کنیم.»

در حالی که زمان این دیدار مشخص نشده است، رویترز به نقل از یک فرمانده نیروهای متحد «حزب‌الله-ایران-روسیه» گزارش کرده است که «شماری از فرمانده عصائب همراه با آقای قیس از تمام نوار مرزی میان اسرائیل و فلسطین اشغالی» دیدار کرده اند.

نخست وزیر لبنان این بازدید را غیرقانونی خوانده و گفته است دستور تحقیق در این باره را به یک کمیته ویژه داده است. آقای حریری همچنین خواسته است تا نهادهای امنیتی لبنان مانع از سفر مجدد قیس خزعلی به این کشور شوند.

روز شنبه ۱۸ آذر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد قیس الخزعلی رهبر گروه «عصائب اهل الحق» از گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق همراه با شماری از شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان از مرز لبنان و اسرائیل بازدید می‌کند.

وی در این ویدئو می‌گوید که «آماده است کنار مردم لبنان بایستد» و «برای آرمان فلسطین» مبارزه کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واکنش نخست‌وزیر لبنان به این رخداد، حضور قیس‌الخزعلی در لبنان و مرز اسرائیل را نشانه‌ای از نفوذ ایران در لبنان توصیف می‌کند و می‌نویسد این باور وجود دارد که تهران می‌خواسته با چنین اقدامی نفوذ خود را یادآور کند.

این رخداد اما واکنش منفی سعد حریری را به دنبال داشت که با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که بازدید یک شبه‌نظامی یونیفرم‌پوش از مرز در تعارض با قوانین لبنان است.

وی به روسای دستگاه‌های امنیتی لبنان فرمان داد که «به هیچ کس اجازه ندهند که در سرزمین لبنان دست به اقداماتی بزند که ماهیت نظامی دارد» و مانع ورود قیس‌الخزعلی به لبنان شوند.

ویدئوی مورد اشاره، شخصی را کنار قیس‌الخزعلی نشان می‌دهد که احتمالا از فرماندهان حزب‌الله است و به مناطقی در اسرائیل اشاره می‌کند و به خزعلی شرح می‌دهد که حزب‌الله در نبردهای سابق خود با اسرائیل آن مناطق را هدف موشک‌های خود قرار داده است.

قیس‌الخزعلی نیز در ویدئو می‌گوید: «ما اکنون همراه برادران‌مان از حزب‌الله در مرزی هستیم که جنوب لبنان را از فلسطین اشغالی جدا می‌کند و از همین جا آمادگی کامل خود را اعلام می‌کنیم که متحدانه… علیه اسرائیل اشغالگر می‌ایستیم»