کنفرانس با حضور سناتورهای ارشد و شخصیت‌های برجسته آمریکایی: اتخاذ سیاستی قاطع در قبال رژیم ایران

فراخوان به اتخاذ سیاستی قاطع
در قبال نقض حقوق‌بشر، برنامه موشکی و دخالتهای رژیم آخوندی
حمایت از مبارزه مردم و مقاومت ایران علیه استبداد دینی

در کنفرانسی در سالن تاریخی کندی سنای آمریکا تحت عنوان «سیاست جدید ایالات متحده در رابطه با ایران: مسیر پیش رو»، سناتورهای ارشد از هر دو حزب و شخصیت‌های برجسته آمریکایی، آخرین تحولات مربوط به ایران و سیاست صحیح برای پاسخ‌دادن به نقض حقوق‌بشر مردم ایران، جنایات رژیم در منطقه و برنامه موشکی حکومت آخوندی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
این کنفرانس توسط سازمان جوامع ایرانیان در آمریکا برگزار شد و طیف وسیعی از مشاوران سناتورها و سفرا و هیأت‌های دیپلوماتیک کشورهای اروپایی و خاورمیانه نیز در آن حضور پیدا کردند.
سخنرانان کنفرانس در سنای آمریکا عبارت بودند از:
نیوت گینگریچ، کاندیدای ریاست‌جمهوری و رئیس پیشین کنگره آمریکا
ژنرال جیمز جونز، اولین مشاور امنیت ملی اوباما و فرمانده پیشین ناتو
سناتور بن کاردین رئیس دموکراتها در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
سناتور جان بوزمن سناتور ارشد ایالت آرکانزاس در مجلس سنا از حزب جمهوری‌خواه
سفیر لینکلن بلومفیلد مدیرکل پیشین وزارت‌خارجه آمریکا در امور سیاسی- نظامی

در شروع جلسه دکتر فیروز دانشگری رئیس دانشگاه کیس وسترن ریزرو طی سخنانی از طرف سازمان جوامع ایرانیان در آمریکا، ضمن خوشامدگویی به حاضران، به تشریح تظاهرات و حرکت‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران علیه رژیم آخوندی پرداخت. وی در ادامه گفت:
دکتر فیروز دانشگری:
مردم ایران به‌دنبال تغییرات بنیادین هستند. آنها به‌دنبال یک نظام حکومتی هستند که واقعاَ نماینده مردم باشد. ما مردم ایران دولتی را می‌خواهیم که به حقوق پایه ای ما احترام بگذارد، به برابری زن و مرد معتقد باشد، به آزادی مذاهب و برابری همه قومیت ها معتقد باشد، مجازات اعدام را نفی کند و مهمتر از همه، تسلیحات اتمی را رد کند. ما به تسلیحات اتمی در کشورمان نیاز نداریم. ما خواهان دولتی هستیم که به جای دامن زدن به تروریسم و خشونت در کشورهای همسایه، به همزیستی در صلح و همسویی با همسایگانش علاقه دارد.
این ایرانی است که ائتلاف اصلی اپوزیسیون ایران،  شورای ملی مقاومت ایران برای استقرار آن بیش از سه دهه است که فعالیت می‌کند، یعنی تقریباَ همه دوران بزرگسالی من. این آرمانها و عقاید در برنامه ده ماده ای برای آینده ایران توسط خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده شورا، مورد تصریح قرار گرفته‌اند.

سناتور بن کاردین رئیس دموکراتها در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در سخنرانی خود در این کنفرانس، گفت:

بسیار متشکرم.
مردم ایران تاریخ بزرگی دارند، مردم بزرگی هستند و آنها شایسته آینده بزرگی هستند. از شما تشکر میکننم به‌خاطر کارهایتان برای تحقق دمکراسی و حقوق‌بشر در همه جای جهان، و به‌طور خاص برای به‌رسمیت شناختن این‌که آن مشعل در ایران توسط مردم اش و نه توسط سران اش با قدرت شعله می‌کشد. و باید از مردم ایران با ایستادگی قدرتمند در مقابل سران رژیم ایران و کاری که انجام می‌دهند حمایت کنیم. و می‌دانیم که رژیم ایران ضوابط بین‌المللی را به روش های مختلف نقض می‌کند.
رژیم ایران تعهد مادام العمر داده از تولید سلاح اتمی خودداری کند و این وظیفه ماست که تضمین کنیم در واقع به آن پایبند باشد.
سناتور بن کاردین سپس با برشمردن عملکرد رژیم بعد از توافق اتمی در زمینه آزمایشهای موشکی و تشدید دخالتهایش در کشورهای منطقه و هم‌چنین سرکوب مردم ایران، بر ضرورت تشدید تحریمها علیه رژیم تأکید کرد و افزود:
رژیم ایران مفاد قرارداد موشک بالستیکی را نقض می‌کند، که می‌دانیم. کنگره روی آن موضع گرفته، ما لایحه ای امسال با رای 98به 2در سنای ایالات متحده تصویب کردیم تا تحریم های بیشتری علیه رژیم ایران به‌خاطر نقض هایش اعمال شود. ما باید آن را نه فقط در ایالات متحده بلکه از طریق رهبری آمریکا در جهان اعمال کنیم تا اطمینان پید‌ا کنیم که رژیم ایران درک کند که ما از نقض‌هایشان بر سر موشک بالستیکی نمی‌گذریم.
در یک زمینه ای که علاقه زیادی دارم، 10دسامبر روز جهانی حقوق‌بشر است که شصت و نهمین سالگرد تصویب بیانیه جهانی حقوق‌بشر در سازمان ملل است. این به سود جامعه جهانی است که مطمئن شویم به حقوق مردم احترام گذاشته شود. در ایران این تعهد را نقض میکنند؛ تعهد بین‌المللی حقوق‌بشر. و ما باید علیه آنچه در ایران رخ می‌دهد امروز صحبت کنیم، در مورد شیوه وقیحانه ای که این رژیم حقوق ساده شهروندان خود را نقض می‌کند. من با دوستانمان در اروپا صحبت کرده‌ام. فکر کنم آنها آماده هستند که با ما تهاجمی تر عمل کنند. باید همین کار را بکنیم. فکر کنم پرزیدنت ترامپ علاقه دارد که رو به جلو در مقابل رژیم ایران در مورد موشک های بالستیکی و نقض حقوق‌بشر و تسلیحاتی عمل کند.
سپس به فعالیتهای رژیم ایران در سراسر جهان می‌رسیم. می‌دانیم رژریم ایران با حضور نظامی در سوریه چه‌کار می‌کند. می‌دانیم رژیم ایران در یمن چه‌کار می‌کند. می‌دانیم رژیم ایران در اقصی نقاط جهان چه‌کار می‌کند. حزب‌الله در لبنان
و ضروری است که بار دیگر تأکید کنیم که این غیرقابل‌قبول است.
میخواهم روشن کنم که این یک موضوع حزبی نیست، ما هم دموکرات و جمهوریخواهانی داریم که به همه این موضوعات بسیار متعهد هستند. سران رژیم ایران، کشور را به مسیر خطرناکی نه فقط برای مردم ایران می‌برند، بلکه برای کل منطقه و جهان می‌برند. و ما باید در مقابل آن بایستیم که این اتفاق نیافتد. لازم است در پی راهکارهایی باشیم که در سیستم سیاسی کشور و متحدینمان اتحاد به‌وجود آورد تا مسیر استراتژیک این رژیم را به‌طور مؤثرمسدود کنیم.
و من به آن متعهد هستم، که با همکاران جمهوریخواه و دموکراتم کار کنم و با شما کار کنم. شما امروز این‌جا آمده‌اید تا نشان بدهید که در سیستم سیاسی ما درگیر خواهید بود تا سیاست های ما سیاستهای درست باشند. مجدداً از همه تلاشهایتان متشکرم و مشتاق ادامه کار با شما هستم.

در ادامه کنفرانس در سنای آمریکا سناتور جان بوزمن به سخنرانی پرداخت، و گفت:
سناتور جان بوزمن – عضو سنای آمریکا
متشکرم. می‌خواستم فقط در فرصت کوتاهی، به همه شما سلام کنم و از حضورتان در این‌جا تشکر کنم. این شیوه‌یی است که شما می‌توانید تغییر به‌وجود بیاورید با صحبت‌کردن و توضیح دادن این‌که چرا این موضوع بسیار مهم است. لذا من به هر ترتیبی که بشود به شما کمک خواهم کرد. همان‌طور که گفتم، از حضور شما در این‌جا تشکر می‌کنم و از تلاش‌هایتان برای نیل اهدافتان تشکر می‌کنیم و به هر نحوی که بتوانیم شما را یاری خواهیم کرد. متشکرم.

ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا سخنران دیگر این کنفرانس بود. وی در سخنانش ضمن ابراز خوشحالی از انتقال پیروزمند مجاهدان اشرفی به خارج از عراق و درهم شکسته شدن توطئه‌های رژیم آخوندی، به تهدید بنیادگرایی این رژیم برای منطقه و جهان پرداخت و باتأکید بر ماهیت ضدایرانی رژیم آخوندی گفت:
ژنرال جیمز جونز- مشاور پیشین امنیت ملی پیشین امریکا
اجازه بدهید بگویم که من نامگذاری ”رژیم“ را عمداً انتخاب میکنم. هیچ‌وقت تلاش نمیکنم که آن را با اسم ”ایران“ جابه‌جا بگویم. ایران یک فرهنگ و جامعه پرافتخار و تاریخی دارد و ایران سرزمین نفرات دانشمند است. ایران، خانمها و آقایان ایران بیش از هر رژیمی [که بر آن حاکمیت کند] دوام خواهد آورد، چه رسد به این رژیم که به امید و انگیزه های مردم ایران احترام نمی‌گذارد. من برای همیشه افتخار خواهم کرد که به‌عنوان مخالف این طرز فکر وحشیانه در نظر گرفته شوم که بسیار تلاش کرده جلوی اصلاحات را در ایران بگیرد. مردم ایران را به‌دلیل بیان شجاعانه‌شان تحت تعقیب قرار داده، اعدام و دستگیر کرده است و به‌درخواستهای جهانی برای اصلاحات پشت کرده است و همواره به‌عنوان دشمن‌ترین دشمن در برابر دموکراسی و آزادی‌خواهی نه فقط در ایران، بلکه سایر جاهایی که برای تحقق آن تلاش میکنند، باقی مانده است.
چقدر متناقض است که ایران، یکی از ثروتمندترین، متکامل‌ترین و غنی ترین فرهنگ های تاریخ جهان توسط ظالمانی ربوده شده، که تنها دستاوردشان تغییر دادن یک کشور پرافتخار به یک یاغی بین‌المللی با تبدیل کردن آن به یکی از بزرگترین تهدیدهای جهان علیه صلح و ثبات صرفنظر از کره شمالی، بوده است. و خیلی بالاتر از تناقض است که رژیم عقب مانده حاکم بر ایران یک تمرکز جدی را برای دستیابی به مدرنترین و مخرب‌ترین سلاح بشریت به‌عنوان ابزار تسلط و ارعاب منطقه به نمایش گذاشته است.
همان‌طور که همه ما می‌دانیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش می‌کند که رژیم ایران در انطباق تکنیکی با توافق اتمی است. حتی اگر این‌طور باشد، من همواره نگرانی و تردیدم را بنا‌به تاریخچه و ماهیت بنیادگرایی این رژیم، داشته‌ام. هرچه که موضوع باشد، یافته‌های این آژانس نباید تمرکز یا خشم جهانی را از این واقعیت اثبات شده که این رژیم انطباق تکنیکی یا هر نوع انطباق دیگری با نرم های رفتار بین‌المللی ندارد، منحرف کند. تعهدی که نباید به‌طور مستمر حقوق‌بشر را نقض کند و مردم این کشور را سرکوب کند. تعهدی که نباید از گروه‌های تروریستی بین‌المللی مانند حماس و حزب‌الله حمایت کند. نباید از بشار اسد با سلاح و نیروی انسانی حمایت کند و مردم این کشور را به‌قتل برساند و صدها هزار سوری را به پناهنده تبدیل کند یا در لبنان بی ثباتی ایجاد کند یا حوثی ها را در یمن مسلح کند. موشک به عربستان سعودی پرتاب نکند. تعهدی که به‌دنبال نابودی اسراییل و به‌دست گرفتن هژمونی منطقه نباشد یا با قطعنامه صلح‌آمیز حل تضاد اسراییل و فلسطین، مخالفت نکند.
خانمها و آقایان، ما باید واقعیت محض را به‌رسمیت بشناسیم که اگر سلاحهای کشتار جمعی به‌دست این رژیم بیفتد، شامل توانمندی هسته ای، آنها بی شک راه خود را در دستان گروههای ترور تربیت شده توسط اربابان خود در تهران پیدا خواهند کرد. این تدریجا بزرگترین تهدید به ترتیب جهانی و چشم‌انداز به‌دست آوردن صلح و رفاه در این قرن، خواهد داشت. چنین احتمالی غیرقابل پذیرش است و هیچ‌وقت نباید به انجام برسد. ما می‌دانیم که رژیم ایران به ما چه نشان داده است، پس ببینیم که آینده چه برای ما خواهد آورد.
ژنرال جونز سپس توصیه‌های خود را برای مقابله با رژیم آخوندی و حمایت از مبارزه مقاومت مردم ایران در چند محور برشمرد، و گفت:
نظارت مستمر، قوی، و در محتوا شکاک نسبت به انطباق رژیم را حفظ کند و از نزدیک ببیند که چگونه تلاش می‌کند نه تنها روح برجام بلکه در عمل هم الزمات قرارداد هسته ای را دور بزند، بلکه برای پذیرش کار سخت اما ضروری باید جامعه بین‌المللی تلاشها را برای قرار دادن مجدد تحریم های تضمین دار، بسیج کند.
روی سوریه متمرکز باشد – یک تراژدی بشری که با تأسف بسیار، امروز که از آن صحبت میکنیم از اخبار به‌دور افتاده است. هیچ چیزی رژیم تهران را بیش از این‌که مزدورانش را در سوریه نگهدارد و برای منطقه و دنیا دردسر ایجاد کند، از جمله تشکیل یک اتوبان از تهران تا بیروت، لبنان قویتر نمی‌کند. با این محاسبات، آمریکا، به نظر من، نباید از منطقه خارج شود و باید حضور خود را بر روی زمین حفظ کند تا به‌تدریج مانع این اتفاق شود.
حمایت از دوستان عربمان که رژیم ایران را به‌عنوان تهدید بالفعل بقاء خودشان، می‌بینند و هر کاری که آنها میکنند تا ظرفیت منطقه ای و توانمندی را برای منحرف کردن اهداف استراتژی رژیم ایران توسعه دهند، کاریست که فکر میکنم آمریکا باید انجام دهد. باید تلاش کنیم روند صلح خاورمیانه را مجدداً احیا کنیم. ما همواره باید در حمایتمان از مردم ایران که تشنه دموکراسی و دولتی هستند که میراث و انگیزه‌هایشان را داشته باشد، صراحت داشته باشیم.
این آینده ایست که ما وارد آن می‌شویم. آینده ای که به‌عنوان یک هشدار به رژیم ایران باید باشد که روزهای پایانی آنها به شمارش افتاده است، نه به‌خاطر محکومیت و راه‌حل جامعه جهانی که بر روی انطباق رژیم ایران با قانون بین‌المللی تأکید می‌کند، بلکه به‌خاطر این‌که مردم ایران برای به‌دست آوردن دولتی که امید و انگیزه های آنها را نمایندگی می‌کند، توقف نخواهند کرد. تحقق آنها بر اساس به‌دست آوردن اصول متحد، شجاع و مخالفت سازمان‌یافته مدنی است، آنچه که روی قلب و ذهن مردم تاثیر بگذارد، آن که بتواند عشق آنها را کنترل کند و اعتقادی که نه فقط برگشت بهار به ایران را تضمین کند، بلکه شکوفا شدن بهار در فصل پایدار صلح و رفاه را هم تضمین کند.
امیدوارم که همه آنهایی که به چنین آینده ای علاقمند هستند، برنامه 10ماده ای خانم رجوی را در رابطه با این‌که آینده چگونه خواهد بود، از نزدیک بررسی کنند. و بگذارید که یادآوری کنم که این 10ماده عبارتند از، انتخابات آزاد و منصفانه، جمع گرایی، نفی حکم اعدام، جدایی دین و دولت، برابری جنسیت، حاکمیت قانون، حفاظت از حقوق‌بشر، بازار آزاد و حفاظت از املاک، همزیستی صلح‌آمیز و کشوری عاری از سلاحهای اتمی.
برای من این آینده ایست که ارزش ساختن آن را دارد. از شرکت شما در این‌جا و برای قرار دادن صدا و عشقتان در این راه متشکرم. بسیار متشکرم.ادامه دارد