ابراز تردید آمریکا درباره خروج نیروهای روسیه از سوریه

َوزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) نسبت به اعلام روسیه مبنی بر عزم خود برای خارج کردن بخش بزرگی از نیروهایش از سوریه، تشکیک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی پنتاگون سه‌شنبه 12 دسامبر گفت که سخنان مسکو درباره خارج کردن نیروهایش از سوریه، به طور معمول به معنی کاهش حقیقی شمار نظامیانش نیست و بر اولویت‌های ایالات متحده در سوریه تاثیر نمی‌گذارد.

او افزود که فعالیت ائتلاف بین‌لمللی در سوریه در پشتیبانی میدانی از نیروهای محلی، ادامه خواهد یافت.

پیش از این خبرگزاری روسی «ریا نوویستی» گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، فرمان آغاز عقب نشینی نیروهای روسیه به دو پایگاه حمیمیم و طرطوس را صادر کرد.

کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) هم در پایگاه خبری خود در اینترنت اعلام کرد که پوتین، دستور آغاز انتقال نیروهای روس را به پایگاه دائمی‌شان در روسیه، صادر کرد.

پیش از این رسانه‌های روسیه پنجشنبه 30 نوامبر به نقل از نیکولای پاتروشیف دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور گزارش داده بودند که روسیه خود را برای خارج کردن نیروهای نظامی‌اش از سوریه آماده می‌کند.

بنا بر این گزارش‌ها، پاتروشیف گفته که آماده سازی‌ها برای خروج نیروهای نظامی روسیه از سوریه، در جریان است.

والری گیراسیموف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه هم گفته بود که احتمالا کاهش شمار نیروهای نظامی روس در سوریه، از اوایل سال آینده میلادی، آغاز خواهد شد.
روسیه اوایل ماه سپتامبر 2015، مداخله خود را در سوریه به سود نظام این کشور و در جنگ علیه مخالفانش آغاز کرد. مسکو بارها اعلام کرد که خود مانع سقوط نظام سوریه به ریاست بشار اسد شده است. روسیه تا کنون 11 بار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه را، وتو کرده است.روسیه و ایران،‌ حامیان اصلی حکومت بشار اسد، به شمار می روند. حمایت مسکو و تهران، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته است.