خانه / اخبار مهم روز / افزایش ۴۲ درصدی بودجه سپاه پاسداران در بودجه سال ١۳۹۷

افزایش ۴۲ درصدی بودجه سپاه پاسداران در بودجه سال ١۳۹۷

رادیو فرانسه:
در حالی که بودجه پیشنهادی کل کشور برای سال ١۳۹۷ با احتساب قیمت های جاری فقط ۷‚۳ در صد رشد نشان می دهد، بودجه پیشنهادی دفاعی کشور حدود ۳۳ درصد و بودجه سپاه پاسداران در حدود ۴۲ درصد افزایش یافته است. بودجه سپاه پاسداران با افزایش ۲‚١١هزار میلیارد تومانی از رقم حدود ۵‚١۵ هزار میلیارد تومان در سال ١۳۹۶ به حدود ۷‚۲۶ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ١۳۹۷ افزایش یافته است.

رقم کلی منابع و مصارف بودجه عمومی پیشنهادی سال ١۳۹۷ به رقم ١١۹۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به بودجه قانونی ایران در سال‌جاری یک رشد ۷‚۳ درصدی را با قیمت های جاری شان میدهد. با در نظر گرفتن نرخ تورم ۱۰ درصدی به‌عنوان هدف دولت در سال ۱۳۹۷، بودجه سال آینده کشور با قیمت های ثابت و واقعی ( بدون در نظر گرفتن تورم ۱۰ درصدی) در واقع در حدود ۶ درصد کاهش دارد.

در نتیجه به جرات می توان گفت که بودجه واقعی کشور در سال ١۳۹۷ یک بودجه انقباضی خواهد بود. به دیگر بیان سبد درآمدی مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم کاهش خواهد یافت.

در همین راستا، سهم بودجه عمرانی کشور در لایحه ارائه‌شده به مجلس کاهشی ۱۱ هزار میلیارد تومانی را به نسبت بودجه سال ۹۶ نشان می‌دهد. در همین حال مشاهده می شود که بودجه یکی از نهادهای نظامی کشور، یعنی سپاه پاسداران در حدود ۲‚١١هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بودجه این نهاد نزدیک به ۵۰ در صد کل بودجه دفاعی کشور را در بر می گیرد.

افزایش ۴۲ درصدی بودجه سپاه پاسدران و در همان حال کاهش واقعی بودجه عمرانی و عمومی کشور(انقباض بودجه ای با در نظر گرفتن نرخ تورم ١۰ درصدی) این گمانه را تقویت می کند که در سال ١۳۹۷ مردم نمی توانند امیدی به بهبود وضعیت اقتصادی خود داشته باشند و متأسفانه درها بر همان پاشنه می چرخند و مردم همانند سال های گذشته، باز هم، بخشی دیگر از قدرت خرید واقعی خود را از دست خواهند داد.