استقبال سعودی از موضع آمریکا علیه اقدامات تجاوزگرانه ایران وحمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها

عربستان سعودی از اظهارات نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد درباره حمایت تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان شیعه حوثی حمایت کرده است.
ساعتی پس از سخنان نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد درباره اقدامات ایران برای تجهیز شورشیان حوثی در یمن، عربستان سعودی از این اظهارات و همچنین گزارش سازمان ملل که در همین زمینه منشتر شده است، استقبال کرد.
نیکی هیلی روز پنجشنبه در یک نشست خبری در نزدیکی واشنگتن پایتخت آمریکا، ضمن نشان دادن بقایای یک موشک شلیک شده توسط شیعیان حوثی به سمت فرودگاه ریاض در اواسط آبان، تهران را متهم به دامن زدن به تنش در منطقه کرد.
سفیر آمریکا در سازمان ملل با بیان این که ایران پشت توافق جامع هسته‌ای ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی پنهان شده و نه تنها به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در خاور میانه ادامه می‌دهد، بلکه رفتار آن در این مدت روز به روز بدتر هم شده است.
پیش از نشست خبری خانم هیلی، سازمان ملل متحد نیز در گزارشی ارزیابی این نهاد بین المللی را در مورد دخالت ایران در جنگ یمن و حمایت آن کشور از شبه نظامیان شیعه حوثی و تجهیز آنها به سلاح و توانایی موشکی منتشر کرده است.
به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی، ریاض از گزارش سازمان ملل متحد در مورد «دخالت خصمانه ایران» در یمن و «تهدید امنیت و ثبات پادشاهی سعودی و منطقه» و نیز رویکرد واشنگتن در این زمینه استقبال می‌کند.
سعودی همچنین موضع آمریکا را که امروز پنجشنبه توسط نماینده ایالات متحده در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت اعلام شد و اقدامات خصمانه ایران در حمایت تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی از جمله حزب‌الله و شبه‌نظامیان تروریست حوثی را محکوم کرد، تایید می‌کند.

پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای بار دیگر حمایت رژیم ایران از اقدامات تجاوزگری و تروریستی شبه‌نظامیان حوثی، کودتای آنان علیه مشروعیت در یمن، نابودی ارگان‌های این کشور، سرکوب وحشیانه ملت آن، غارت ثروت‌هایش از جمله کمک‌های انسانی ارسالی، به سرقت بردن واردات نفتی به منظور تامین مالی هجوم‌های تروریستی، تهدید گذرگاه‌های آبی، حمله به خاک پادشاهی سعودی و پرتاب موشک‌های بالستیک به سوی شهرهای پرجمعیت با پشتیبانی ایران را محکوم می‌کند.

این بیانیه اقدامات فوق را نقض آشکار قطعنامه‌های 2216 و 2231 شورای امنیت بر شمرد که منجر به متوقف کردن روند سیاسی و طولانی شدن بحران در یمن شده است.

پادشاهی سعودی همچنین نقض آشکار قطعنامه‌ها و مقررات بین‌المللی توسط ایران از جمله قطعنامه‌های شماره 1559 و شماره 1701 که ارسال اسلحه برای شبه‌نظامیان خارج از چارچوب دولت لبنان را (تحت بند هفتم) منع می‌کند و همچنین نقض قطعنامه‌های شورای امنیت شماره 2231 و شماره 2216 را محکوم کرد.

سعودی از جامعه بین‌المللی خواست تا به منظور اجرای قطعنامه‌های فوق الذکر شورای امنیت و حساب‌خواهی از رژیم ایران به خاطر رفتارهای خصمانه‌اش اقدامات ضروری را اتخاذ کند.

بیانیه پادشاهی عربی سعودی تاکید کرد که این کشور پایبند به پشتیبانی از تلاش‌های اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن به منظور ایجاد راه حلی سیاسی بر اساس شرایط سه گانه است.

سعودی همچنین حمایت و پشتیبانی کامل خود را از عملیات امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه به منظور کاهش درد و رنج ملت یمن اعلام کرد.