بروز بحران و بالا گرفتن اختلافات در بالاترین سطوح حکومت قطر

برخی اعضای خاندان حاکم قطر در مخالفت با حکومت شیخ تمیم بن حمد تشکیل جلسه دادنددر یک اقدام بی‌سابقه که می‌تواند نشانه‌ای از بروز بحران و بالا گرفتن اختلافات در بالاترین سطوح حکومت قطر باشد، همزمان با روز ملی این کشور، 20 تن از اعضای خاندان حاکم، در مخالفت با سیاست‌های شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر تشکیل جلسه دادند.

مخالفان قطری امیر این کشور که از اعضای خاندان آل‌ثانی، خاندان حاکم بر این کشور هستند، روز دوشنبه 18 دسامبر 2017 و همزمان با روز ملی این کشور، با حضور شیخ سلطان بن سحیم آل‌ثانی نشستی در مخالفت با سیاست‌های امیر این کشور برگزار کردند. شیخ سلطان بن سحیم آل‌ثانی پیش از این مخالفت خود را با سیاست‌های شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی اعلام کرده بود.

شیخ سلطان در این نشست اعلام کرد: «قطر به زودی به دامان ساختار خلیجی خود بازخواهد گشت. به زودی در کنار مردم در دوحه جشن خواهیم گرفت».

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین تصمیم دوحه برای لغو تابعیت روسای قبایل قطر را محکوم کردند. آنها اعلام کردند که مواضع تاریخی قبایل قطر مشخص است و قطر هیچگاه خنجر مسمومی در پشت همسایگانش نخواهد شد.

در این نشست همچنین از نقش پادشاهی عربی سعودی و کشورهای دوست در حمایت از ملت قطر تقدیر شد.

ژوئیه 2016 شماری از کشورها و در راس آن‌ها سعودی، امارات، بحرین و مصر، روابط خود را با قطر قطع کردند. این کشورها طی بیانیه‌های جداگانه‌ای، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند. آن‌ها همچنین فهرستی 13 ماده‌ای از درخواست‌های خود را با هدف از سر گیری روابط عادی، به قطر ارائه دادند که با این فهرست با پاسخ منفی دوحه مواجه شد.