آمریکا: مسلح سازی حوثی‌ها توسط سپاه پاسداران ایران تهدید کننده امنیت منطقه است

آمریکا

ایالات متحده آمریکا چهارشنبه 20 دسامبر به شدت شلیک موشک بالستیک توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت ریاض پایتخت سعودی را محکوم کرد و از سپاه پاسداران ایران خواست، کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را متوقف کند.

ظهر سه‌شنبه 19 دسامبر، پدافند هوایی سعودی، یک موشک بالستیک شلیک شده از یمن توسط حوثی‌ها را در جنوب ریاض منهدم کرد. این حادثه هیچ آسیب جانی یا مالی در پی نداشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود، نسبت به «اقدام‌های ستیزه‌جویانیه حوثی‌های پشتیبانی شده از سوی ایران» ابراز نگرانی کرد.

واشینگتن در بیانیه خود افزوده که قرار دادن اسلحه پیشرفته در اختیار حوثی‌ها «امنیت منطقه‌ای را به خطر انداخته و مدت زمان تنش در یمن را افزایش می‌دهد».

ایالات متحده افزوده که ارسال اسلحه به حوثی‌ها توسط سپاه پاسداران ایران «آن‌ها را برای اقدام‌های خشونت‌آمیز علیه همسایگان یمن از جمله پادشاهی عربی سعودی توانا می‌سازد».

آمریکا همچنین طرف‌های درگیر یمنی را به «تلاش برای دست‌یابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران کشور» تشویق و خاطرنشان کرد: «تنها راه تضمین ثبات بلند مدت در یمن، پایان دادن به رنج‌های مردم این کشور است».

ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن سه‌شنبه 19 دسامبر اعلام کرده بود که یک موشک بالستیک شلیک شده توسط حوثی‌ها به جنوب شهر ریاض را در هوا منهدم کرد.

به گزارش العربیه، ائتلاف عربی اعلام کرد که در نتیجه انهام موشک بالستیک، به هیچ کسی آسیبی نرسیده است.

سرهنگ دوم تقی المالکی سخنگوی رسمی ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن در این باره گفت که موشک، به سمت منطقه مسکونی در ریاض پرتاب شه بود و در جنوب شهر بدون وارد آمدن آسیبی، منهدم شد.

المالکی افزود که قرار گرفتن اسلحه بالستیک ساخت ایران در اختیار «گروه‌های تروریستی از جمله شبه‌نظامیان مسلح حوثی پشتیبانی شده از سوی ایران، تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و پرتاب آن به سمت شهرهای مسکونی، نقض قوانین انسانی بین‌المللی به شمار می‌آید».