عراقچی: درباره برنامه موشکی ایران با هیچکس مذاکره نمی‌کنیم

عباس عراقچی که برای شرکت در چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در پاریس به‌سر می‌برد «امنیت ملی» را مهم‌ترین موضوع جمهوری اسلامی دانسته و گفته است در این‌باره هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.

عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر به پاریس رفت تا در چهارمین دور گفت‌وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در پاریس شرکت کند.

این گفت‌وگوها از زمان سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه توافق شد و هر شش ماه یک‌بار به طور دوره‌ای در تهران و پاریس برگزار می‌شود.

به‌گفته عراقچی روز گذشته (چهارشنبه) دو طرف از جمله درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

موریس گوردو مونتاین، دبیرکل وزارت خارجه فرانسه مسئول هیئت فرانسوی در این گفت‌وگوهاست.

عباس عراقچی نگرانی‌ها درباره مسائل منطقه خاورمیانه را طبیعی دانست و گفت هیئت ایرانی مواضع جمهوری اسلامی در مورد مسائل منطقه را در گفت‌وگو با هیئت فرانسوی تشریح کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سفر ۷ دسامبر / ۱۶ آذر خود به قطر ضمن اعلام پایبندی فرانسه به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) “گفته بود” گفته بود: «ما باید با ایران درباره دو مسئله برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نقش ایران در مناقشات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم.»

او همچنین خواهان محدود شدن حضور ایران در مناقشات منطقه شده و افزوده بود که ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن حضور فعال دارد و این مسئله تنش زیادی در منطقه ایجاد کرده است.

عباس عراقچی با بیان این‌که «امنیت ملی مهمترین موضوع برای ماست و هیچ جای مذاکره و بحثی دراین‌باره وجود ندارد»، اعلام کرده که «موضوع تسلیحات دفاعی، برنامه‌های موشکی و دفاعی ما به هیچ وجه موضوع هیچ‌گونه مذاکره و بحثی نیست و این را خیلی صریح به طرف‌های فرانسوی هم گفتیم.»

آمریکا و برخی کشورهای غربی، ادعا می‌کنند که تهران با برنامه موشکی‌اش قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است. این قطعنامه که پس از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱ در شورای امنیت تصویب شد، ایران را از ساختن و در اختیارداشتن موشک‌های دارای توان حمل کلاهک هسته‌ای منع می‌کند.

با حمله‌های موشکی شیعیان مورد حمایت ایران در یمن به خاک عربستان سعودی، ریاض و واشنگتن ایران را متهم به ارسال موشک به شیعیان حوثی کرده‌اند و بدین ترتیب برنامه موشکی ایران بیش از پیش زیر سئوال رفته است. ایران اما این اتهامات را رد می‌کند.

با این حال عراقچی در پاریس گفته است که «مواضع ایران و فرانسه در موضوع برجام خیلی به هم نزدیک است» و دو طرف درباره برجام و سیاست‌های دولت آمریکا درباره آن، «رایزنی‌ها و همفکری‌های خوبی» داشتند.

عباس عراقچی همچنین روز پنج‌شنبه ۳۰ آذر در مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل درباره «برجام، رفتار آمریکا در برجام، نحوه اجرایی شدن برجام، برجام و مسائل منطقه‌ای» بحث کرده است.

روابط فرانسه و ایران به دلیل انتقادهای امانوئل مکرون از برنامه موشکی تهران دچار مناقشه شده است. پاریس حتی از احتمال افزودن بندهای موشکی به برجام خبر داده است.

قرار است ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه برای مذاکره درباره برنامه موشکی ایران و برجام دوشنبه آتی به واشنگتن و اوایل ماه بعد میلادی به تهران سفر کند.

پیش از این، علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت‌ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.»

او به رئیس ‌جمهوری فرانسه نسبت به دخالت در امور داخلی ایران هشدار داده بود.