نشست آستانه با توافق بر سر آزادی بازداشت‌شدگان در سوریه به کار خود پایان داد

نشست طرف‌های درگیر در سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان روز جمعه 22 دسامبر 2017 با توافق درباره تشکیل کارگروهی برای آزادسازی بازداشت‌شدگان سوری به کار خود پایان داد.

استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از آستانه، پایتخت قزاقستان اعلام کرد که درباره تشکیل کارگروهی برای آزادی افراد بازداشت شده در سوریه، توافق شده است.

این نشست روز جمعه 22 دسامبر 2017 به کار خود پایان داده و بیانیه پایانی منتشر خواهد کرد.

دی‌میستورا توافق درباره تشکیل کارگروهی برای آزادی بازداشت‌شدگان در سوریه را گام اول برای توافق طرف‌های درگیر در این کشور و توافق بر سر طرح روسیه برای برگزاری نشست سوچی در ژانویه 2018 دانست.

او گفت که طرح روسیه باید از نظر توان حمایت بر اساس روند سیاسی مورد حمایت سازمان ملل بررسی شود.

او پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد دور بعدی گفتگوهای صلح سوریه در ژنو را در میانه ماه ژانویه 2018 برگزار کند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: «دور پیشین گفتگوهای صلح به شکل بدی پیش رفت. من اینک به کمک همگان از جمله روسیه امیدوارم که نشست پیش رو نتایج بهتری کسب کند. من تصمیم دارم این نشست را در دو هفته آینده و در ژانویه پیش رو برگزار کنم. برای برگزاری هر چه بهتر این نشست، باید روی قطعنامه 2254 و به ویژه موضوع قانون اساسی و انتخابات تمرکز کنیم».

نشست آستانه که با حمایت روسیه و ایران دو حامی رژیم بشار اسد و ترکیه، حامی مخالفان بشار اسد برگزار می‌شود، روز پنج‌شنبه شاهد برگزاری یک جلسه غیرعلنی بود و در آن روی موضوع سرنوشت بازداشت‌شدگان و ناپدیدشدگان و ارسال کمک‌های بشردوستانه و روند کار “مناطق کاهش تنش” بحث شد.

نشست فعلی آستانه، هشتمین دور مذاکرات رژیم اسد و مخالفان درباره صلح، موضوعات نظامی و فنی است و به طور موازی با نشست ژنو که زیر نظر سازمان ملل در جریان است، پیش می‌رود.

آخرین دور نشست آستانه در اواخر اکتبر گذشته بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید و روسیه طرحی برای یک نشست با حضور نمایندگان 30 گروه سیاسی سوریه پیشنهاد داد.