خانه / اخبار مهم روز / ایران به محکومیت میانمار در سازمان ملل به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا رأی نداد

ایران به محکومیت میانمار در سازمان ملل به دلیل سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا رأی نداد

دولت جمهوری اسلامی ایران در موضعی بی سابقه و در تناقض با تمامی شعارهایش در حمایت از مسلمان سرکوب شده میانمار ، در رای گیری روز یکشنبه برای تصویب قطعنامه پایان دادن به سرکوب سازمان یافته مسلمانان میانمار در مجمع عمومی ملل متحد غایب بود و رأی نداد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت 122 رای موافق این قطعنامه که خواستار توقف عملیات نظامی میانمار علیه اقلیت روهینگیای مسلمان، را تصویب کرد. از کل 193 کشور عضو سازمان ملل متحد 10 کشور از جمله روسیه، چین، سوریه، مخالف این قطعنامه بوده و 24 دولت رای ممتنع دادند. اما 37 کشور از جمله ایران، غایب بودند و کلا رای ندادند.

در این قطعنامه که توسط سازمان همکاری اسلامی تقدیم شد از میانمار خواسته شده تا عملیات نظامی خود علیه اقلیت روهینگیا را متوقف کند و از دبیرکل سازمان ملل خواست تا فرستاده ویژه برای میانمار تعیین کند.

ایران، در این نشست ترجیح داد به این قطعنامه در کمیته سوم سازمان ملل متحد آشکارا نسبت به مساله سرکوب مردم مسلمان میانمار سکوت کند و علیه موضع هم پیمانانش از جمله روسیه و چین را در مهم ترین محفل بین المللی رای ندهد.

ایران با عدم رای دادن به محکوم کردن سرکوب دولت میانمار علیه مسلمانان ، عملا در قبال کشورهایی که از سرکوب دولت میانمار و کشتار مسلمانان روهینگیا حمایت می کنند ، سکوت اتخاذ کرد.

گفتنی است مسلمانان روهینگیا از سال 2012، طبق گزارشهای سازمان ملل متحد، با اعمال خشونت دولتی و دهها هزار کشته و صدها هزار آواره ، از مظلوم ترین اقلیتهای جهان به شمار می روند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، حداقل 9000 نفر از اقلیت روهینگیا در استان آراکان غرب میانمار، بین 25 آگوست و 24 سپتامبر، کشته شدند.

دفتر نمایندگی ایران در نیویورک با صدور بیانیه ای که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد دلیل عدم حضور ایران در رای گیری برای قطعنامه سازمان ملل علیه دولت میانمار را مخالف با قطعنامه های کمیته سوم اعلام کرد. این کمیته کمیته پیش از این پیش نویس قطعنامه هایی را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تهیه و برای تصویب به مجمع عمومی ارایه کرده است.