پژوهشگر آمریکایی: نیویورک‌تایمز به شکل گمراه‌کننده اعتراضات ایران را پوشش می‌دهد

اعتراضات ایران

الیوت ابرامز، دیپلمات سابق و پژوهشگر آمریکایی با انتشار مقاله‌ای در نیوزویک گفت که نیویورک‌تایمز به شکل گمراه‌کننده اعتراضات ایران را پوشش می‌دهد و این شیوه پوشش خبری، از ارزش اعتراضات ایران کاسته و آن را محدود به حوزه اقتصادی می‌کند.

الیوت ابرامز پژوهشگر مطالعات خاورمیانه در کمیته روابط خارجی آمریکاست و در دوره ریاست‌جمهوری رونالد ریگان و جورج دبیلو بوش به عنوان دیپلمات فعالیت می‌کرد.

ابرامز در مقاله‌ای که روز شنبه 30 دسامبر 2017 در نیوزوویک و با عنوان “چرا نیویورک‌تایمز از ارزش اعتراضات ایران می‌کاهد؟” منتشر کرد، گفت که گزارش‌های رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که اعتراضات روز پنج‌شنبه در ایران آغاز شد پس از چند روز به شهرهای بزرگ ایران رسید و تعداد قابل توجهی از شهروندان را به خود جذب کرد.

این پژوهشگر جمهوری‌خواه آمریکایی گفت شعارهایی که مردم معترض سر دادند خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، علی خامنه‌ای رهبر ایران و به طور کل همه رژیم آخوندی است.

او گفت این اعتراضات که در شهرهای مهمی مانند قم آغاز شد ابتدا حاوی شعارهای اقتصادی مانند “مردم گدایی می‌کنند” بود ولی به شعارهای سیاسی که خواهان سرنگونی خامنه‌ای و رژیم جمهوری اسلامی است، منجر شد.

ابرامز افزود شعارهای دیگری نیز که مخالف دخالت‌های ایران در سوریه و غزه و لزوم اولویت دادن به شهروندان ایرانی است سر داده شد و تصاویری ویدیویی که از این قیام مردمی منتشر شده نشان می‌دهد نیروهای امنیتی، مانند آنچه در کرمانشاه رخ داد، با خشونت به این اعتراضات پاسخ دادند.

او با اشاره به این رویداد، به شیوه پوشش قیام مردم ایران از سوی نیویورک انتقاد کرد و گفت که از نگاه او نیویورک تایمز اعتراضات مردمی را از بُعد سیاسی خالی کرده و آن را به مطالباتی برای بهبود اوضاع اقتصادی تبدیل کرده است.

این دیپلمات سابق آمریکایی از گزارش نیویورک‌تایمز درباره “اعتراضات پراکنده در ایران در اعتراض به اوضاع اقتصادی” انتقاد و به کار بردن عبارت “ممکن است ناآرامی‌هایی نیز وجود داشته باشد” اعتراض کرد.

او مواضع تردیدآمیز نیویورک‌تایمز را نشانه حمایت از رژیم آخوندی در ایران دانست.

الیوت ابرامز گفت که گزارش‌های محتاطانه نیویورک‌تایمز که توسط توماس اردبرنک، مدیر دفتر هلندی‌الاصل این روزنامه در تهران تهیه و ارسال می‌شود، نشانگر ترس او از اخراج شدن از ایران است و به همین دلیل در گزارش‌های او اشاره‌ای به شعارهایی مانند “یا مرگ یا آزادی” که از سوی معترضان سر داده می‌شود، وجود ندارد.

ابرامز افزود که اردبرنک از معدود روزنامه‌نگاران مورد اعتماد ایران است. ابرامز با اشاره به موارد دستگیری و اخراج خبرنگاران از ایران به بسته شدن دفتر بی‌بی‌سی به دلیل پوشش کامل جنبش سبز در سال 2009 و همچنین زندانی شدن جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن‌پست اشاره کرد که در سال 2014 دستگیر و 18 ماه در زندان ماند.

این دیپلمات سابق آمریکا در پایان مقاله‌اش نتیجه‌گیری کرد اگر چه عقل حکم می‌کند که خبرنگاران فعال در ایران مواظب آنچه در گزارش‌هایشان می‌نویسند، باشند ولی تیترها و گزارش‌های نیویورک‌تایمز درباره قیام مردم ایران گمراه‌کننده است، زیرا که آنچه در ایران رخ می‌دهد را تنها اعتراضات اقتصادی نشان می‌دهد.