خشم رژیم از کانادا بخاطر حمایت از قیام مردم ایران

وزارت امور بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای از اعتراض‌های روزهای اخیر ایران حمایت کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش این بیانیه را مصداق مداخله‌جویی و نقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی خواند. ایران و کانادا در پنج‌ سال اخیر روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند، اما دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران امیدوار بود تا با انتخاب دولت جدید کانادا روابط دو کشور بهبود یابد. کانادا همواره یکی از منتقدان اصلی ایران در زمینه حقوق بشر بوده است.

موج اعتراض‌های اخیر با تظاهراتی غافلگیرکننده در مشهد آغاز شد

وزارت امور بین‌الملل کانادا در بیانیه‌ای که شنبه ۹ دی / ۳۰ دسامبر منتشر کرد، چنین نوشت:

اینکه ایرانیان در حال استفاده از حق بنیادین خود برای اعتراض صلح‌آمیز هستند، مایه دلگرمی کانادا است. کانادا به حمایت از حقوق بنیادین ایرانیان از جمله حق آزادی بیان ادامه می‌دهد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به بیانیه وزارت امور بین‌الملل کانادا آن را «مداخله‌جویانه» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی ایران مواضع مداخله‌جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی آن کشور و فاقد هر گونه وجاهت می‌داند.»

قاسمی دولت کانادا را به نادیده‌گرفتن «مطالبات و درخواست‌های به حق ایرانیان مقیم کانادا به منظور برخورداری از حقوق اولیه کنسولی و اقامتی به رغم پیگیری‌های مستمر ایرانیان» متهم کرد و گفت:

این‌گونه مواضع دولت کانادا با اظهارات مقامات عالیه آن کشور در خصوص تعامل و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هم‌خوانی ندارد. متاسفانه این ادبیات دولت کانادا تکرار ادبیات غلط، غیرمنطقی و ناکار آمد دولت‌های قبلی کانادا علیه مردم ایران بوده و مردود است.