اتحادیه اروپا خواستار تضمین حق اعتراض ایرانیان شد

یکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که اتحادیه اروپا با مقامات جمهوری اسلامی در تماس است و از آن‌ها انتظار دارد حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم و آزادی بیان را تضمین کنند.

اتحادیه اروپا: جمهوری اسلامی آزادی بیان را تضمین کند

از پنجشنبه ۷ دی در پی انتشار فراخوان تجمع «نه به گرانی»، صدها نفر از معترضان به گرانی، ابتدا در شهرهای مشهد، نیشابور، کاشمر و یزد دست به تجمع زدند و سپس به دیگر شهرهای ایران سرایت کرد و دامنه اعتراضات گسترده‌تر شد. اگر در ابتدا شعارها اقتصادی بود، به تدریج خواسته‌های اجتماعی و سیاسی نیز مطرح شد و رهبری جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای را نشانه رفت. شامگاه گذشته در قهدریجان و کرمانشاه برای نخستین بار معترضان به پاسگاه‌های پلیس نیز حمله کردند. یک پاسدار هم در نجف‌آباد کشته شد.

در بیانیه‌ای که سخنگوی اتحادیه اروپا روز گذشته منتشر کرده است گفته شده که انحادیه اروپا با مقامات جمهوری اسلامی در گفت‌وگوست و از آن‌ها می‌خواهد که حق تجمعات مسالمت‌آمیز برای مردم را به رسمیت بشناسند و آزادی بیان را تضمین کنند.

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان هم با ابراز نگرانی از کشته شدن تظاهرکنندگان در ایران، از جمهوری اسلامی خواسته است به حقوق مردم احترام بگذارد:

««ما از دولت ایران می‌خواهیم که به حق آزادی تجمع مردم و ابراز عقاید و نظرات مخالف آن‌ها، در فضایی عاری‌از خشونت، احترام بگذارد. به‌دنبال زدوخوردهای روزهای اخیر، این اهمیت دارد که همه‌ی طرف‌های این اختلافات در ایران، از دست‌زدن به هرگونه خشونت خودداری کنند.»

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا نیز در توئیتی نوشته است:

«من با نگرانی، حوادث ایران را دنبال می‌کنم. شهروندان ایرانی حق دارند خواسته‌های خود را به‌طور مسالمت‌آمیز بیان کنند و حکومت باید به این حق، احترام بگذارد.»

او در توئیتی دیگر نیز ضمن ابراز تأسف از کشته‌شدن معترضان در ایران در تجمعات اعتراضی روزهای گذشته، خواستار پرهیز مقامات جمهوری اسلامی از اعمال خشونت و سرکوب تظاهرکنندگان و رعایت کردن تعهدات بین‌المللی در زمینه حقوق بشر شد.

پیش از این پیام‌ها، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، با انتشار توئیتی خاطرنشان کرده بود که ایالات متحده آمریکا از تظاهرات سراسری در ایران حمایت می‌‌کند:

«تا روزی که من و دونالد ترامپ در رهبری دولت آمریکاییم، اجازه نخواهیم داد اشتباهات شرم‌آور گذشته که دیگران در کناری ایستادند و مبارزه و مقاومت قهرمانانه‌ ملت ایران را مقابل رژیم سرکوبگرشان نادیده گرفتند، تکرار شود.»

او در توئیت دیگری که در ادامه توئیت قبلی منتشر شده نوشته است:

«مقاومت جسورانه و روبه افزایش مردم ایران، امروز به همه‌ انسان‌هایی که برای آزادی و علیه استبداد مبارزه می‌کنند، امیدواری‌ می‌دهد. ما هرگز آن‌ها را در این مبارزه تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی گفته است ملت ایران، این «گروه کوچک و اقلیت» را به خوبی جمع می‌کند.

در تظاهرات اعتراضی در ایران در روزهای گذشته دست‌کم ۱۴ نفر کشته و بیش از ۴۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند.