صدور روادید آمریکا برای اتباع ایران و چند کشور دیگر متوقف می‌شود

teramp_oghyanos_aram3شماری از دستیاران در کنگره آمریکا و کارشناسان مهاجرت در این کشور گفتند که انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، چهارشنبه 25 ژانویه، دستورالعملی اجرایی امضا کند که در آن مهاجرت به ایالات متحده از ایران و سوریه و شماری دیگر از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، محدود شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این دستیاران و کارشناسان آگاه که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که علاوه بر سوریه، انتظار می‌رود ترامپ ورود اکثر پناهجویان را به آمریکا به طور موقت به حال تعلیق در آورد. او همچنین دستور توقف صدور روادید برای شهروندان عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن را صادر خواهد کرد.
انتظار می‌رود که موانع جدید برای پذیرش پناهجویان از همه کشورها تا چند ماه و تا زمانی که وزارت امور خارجه و وزارت امنیت داخلی، قوانین تحقیق و تفحص را تشدید کنند، ادامه یابد.
استیون لیگومسکی، مشاور ارشد حقوق‌دان در خدمات تابعیت و مهاجرت در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا در این باره گفت: «رئیس جمهوری اختیار محدود کردن پذیرش پناهجویان و صدور روادید برای کشورهای مشخص را دارد.».
لیگومسکی که استاد دانشکده حقوق در دانشگاه واشینگتن نیز هست افزود: «از نظر قانونی این اقدام از اختیارات قانونی رئیس جمهوری است، اما از لحاظ سیاسی، اقدامی بسیار بد است زیرا در حال حاضر پناهجویان نیازهای انسانی فوری دارند».
انتظار می‌رود که ترامپ این دستورالعمل‌ها در در ساختمان وزارت امنیت داخلی امضا کند که مسئولیت مهاجرت و امنیت مرزها را بر عهده دارد.
ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به ایالات متحده را داده بود.
ترامپ و جف سیشنز نامزد وزارت دادگستری‌اش پس از این گفتند به جای ایجاد ممنوعیت برای پیروان دینی مشخص، موانعی برای کشورهایی ایجاد خواهند کرد که مهاجرانشان می‌توانند باعث تهدید شوند.
برخی از منابع آگاه از روند صدور روادید هم گفتند که انتظار می‌رود ترامپ به وزارت امور خارجه دستور توقف صدور روادید به اتباع برخی کشورها را بدهد.
او همچنین می‌تواند به اداره گمرک و حمایت از مرزها دستور بدهد که مانع از ورود اتباع این کشور حتی در صورت داشتن روادید آمریکا شوند.
شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید آمریکا سه شنبه گفته بود که وزارتخانه‌های امور خارجه و امنیت، پس از آغاز به کار رکس تیلرسون نامزد ترامپ برای وزارت امور خارجه آمریکا، بازبینی مقررات عملیات تحقیق و تفحص درباره افرادی که خواهان رواید هستند را آغاز خواهند کرد.
برخی از دستیاران کنگره و کارشناسان امور مهاجرت گفتند که احتمال دارد تدابیر دیگری هم اتخاذ شود از جمله صدور فرمان به همه آژانس‌ها برای توقف عمل به نظام شناسای غیر شهروندانی که وارد ایالات متحده شده و از آن خارج می‌شوند و همچنین متوقف کردن کمک‌ها به مهجرانی که بی دلیل کمک‌های دولتی دریافت می‌کنند.
ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که جلوی مهاجرت غیر قانونی به ایالات متحده را از راه ساخت دیواری میان این کشور و مکزیک و همچنین اخراج مهاجران غیر قانوی بگیرد. اما هنوز انتظار نمی‌رود این دو مورد از جمله دستورالعمل‌هایی باشد که ترامپ امضا کند.