در یک زلزله سیاسی نظام چند ساعته فرو خواهد ریخت؟

Plascoآژانس ایران خبر :95/11/8
در یک زلزله سیاسی نظام چند ساعته فرو خواهد ریخت؟!
آتش‌سوزی و فرو ریختن ناگهانی ساختمان پلاسکو که تصور می‌شد یکی از محکمترین ساختمانهای شهر است، گویا زنگ هشداری را در زمینه‌های مختلف به صدا در آورده است.

یکی از مسائلی که در این بین روشن شد این بود که در شهر تهران صدها ساختمان نظیر پلاسکو هست که در برابر زلزله و آتش‌سوزی کاملاً بی‌دفاع و در معرض فرو ریختن هستند. شهر تهران روی سه گسل زلزله قرار دارد که اگر زلزله شدیدی در حد 7ریشتر اتفاق بیفتد، 80درصد ساختمانها خراب می‌شوند، یک میلیون نفر کشته شده و 5میلیون نفر آواره می‌شوند. حالا شاید نشود تصور کرد، تهرانی که آن‌قدر بی‌دفاع و فاقد امکانات است که فقط با خراب شدن یک ساختمانش این چنین به هم می‌ریزد، در صورت وقوع چنان فاجعه‌یی چه وضعی پیدا خواهد کرد!
روزنامه حکومتی اعتماد 7بهمن95 نوشته است: «ساختمانهای تهران در وضعیت خطرناکی قرار دارند و گفته شده تنها ١٠٠ ساختمان مثل پلاسکو وجود دارد که هر آن امکان وقوع فاجعه‌ای در آنها هست. به گفته عضو هیأت‌مدیره انجمن مهندسان راه و ساختمان، بیش از ۸۰ درصد از ساختمانهای بلند پایتخت در معرض خطر قرار دارند زیرا امکانات لازم برای نگهداری آنها را نداریم و هیچ‌گونه فرآیند تعریف شده‌ای هم برای بازرسی مکرر آنها از لحاظ ایمنی وجود ندارد».
اما این فقط ساختار فیزیکی و ساختمانها نیست که این قدر شکننده و آسیب‌پذیرند، وضعیت اقتصاد کشور هم اگر بدتر نباشد به هیچ‌وجه بهتر نیست.

5بهمن 95 سیمای نظام با دو تن از کارشناسان اقتصادی گفتگویی داشت که گفتند اگر ‌چه خسارات ناشی از فرو ریختن ساختمان پلاسکو خیلی زیاد است، اما در مقایسه با ضرر و زیان ناشی از وضعیت یکی از بانکهای ورشکسته به نام بانک ملت چیزی محسوب نمی‌شود. قسمتی از این گفتگو از این قرار است:
«محمدرضا صادقی مقدم استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه: یک کم با عدد و رقم این مبلغ رو بگم؛ امروز زیانی که سهامداران بانک ملت متضرر شدند رقمی معادل 3650میلیارد تومان هست یعنی اگر ما این رو نمی‌تونیم از لحاظ انسانی با فاجعه پلاسکو مقایسه‌اش کنیم ولی از لحاظ ماکزیمم رقمی که بر آورد خسارت شد برای اون حادثه رقمی معادل 1200 تا 1600میلیارد حالا برخی تخمین‌هایی هستش که تو این حوزه زده میشه.
مجری: یعنی سه برابر اون
صادقی مقدم: سه برابر اون اونجا اگر تقریباً بگم 600 کسبه از این متضرر شدند بالغ بر 20هزار نفر از سهامداران خرد یا به‌طور مستقیم یا به‌طور غیرمستقیم با سایر سهامداران نهادی از این مسأله متضرر شدند..»
اما این فقط ساختمانها و اقتصاد نیست که پلاسکویی و در معرض فرو ریختن است، در حال حاضر خودشان می‌گویند که کل نظام پلاسکویی است که در حال فرو ریختن است از جمله نقویان در یک سخنرانی در مشهد گفته است: «با رحلت آقای هاشمی، ستونی از ستونهای مهم انقلاب فرو افتاد، باید بتوانیم درس بگیریم. هم‌چنان که از فرو ریختن پلاسکو می‌شود درس‌ها گرفت، پلاسکوی نظام را مراقب باشیم که فرو نریزد، ساختمان ۵۰ ساله در دو ساعت فروریخت».

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی چندی پیش گفت که فساد مثل موریانه تمامیت نظام را از درون خورده و پوک کرده؛ حالا باید دید این نظامی که فساد آن را از درون مثل موریانه خورده و پوسیده، و یکی از دو ستون اصلیش هم افتاده، در یک زلزله سیاسی چند ساعته فرو خواهد ریخت؟!