ترامپ جمعه درباره ادامه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد

وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه 9 ژانویه اعلام کرد که انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور، روز جمعه 12 ژانویه بر سر ادامه تعلیق تحریم‌های ایران برپایه توافق هسته‌ای، تصمیم گیری کند.

توافق هسته‌ای ژوئیه 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) منعقد شد. برپایه این توافق‌، مقرر شد در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، تعلیق شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیو گولدشتاین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «انتظار می‌رود ترامپ پیش از تصمیم‌گیری نهایی با رکس تیلرسون و جیمز متیس وزرای امور خارجه و دفاع، در کاخ سفید تشکیل جلسه دهد».

او ادامه داد: «در انتظار اعلام تصمیم نهایی در روز جمعه هستیم. گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد».

ایالات متحده آمریکا پنجشنبه، تحریم‌هایی علیه پنج نهاد ایرانی وضع کرد که می‌گوید با برنامه تسلیحاتی این کشور در ارتباطند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در وب‌سایت خود اعلام کرد تحریم‌هایی علیه یک مرکز تحقیقات و چهار شرکت فعال در زمینه صنایع اعمال کرده است.

پیش از این دونالد ترامپ به مردم ایران وعده داده بود که «در زمان مناسب» از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

ترامپ در توئیتی نوشت: «به همه ایرانی‌ها که برای رها شدن از نظام حکم فاسد تلاش می‌کنند، احترام می‌گذارم. در وقت مناسب از پشتیبانی بزرگ ایالات متحده برخوردار خواهید شد».

از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز اخیر در ایران، ترامپ به حملات لفظی خود علیه نظام ایران شدت بخشید و آن را «وحشی و فاسد» توصیف کرد. او روز دوشنبه گفت: «زمان تغییر فرا رسیده است» و افزود: «ملت ایران تشنه آزادی هستند».