کاخ سفید: به زودی مقامات ایرانی را به خاطر سرکوب‌ها بازخواست خواهیم کرد

کاخ سفید روز چهارشنبه 11 ژانویه خواهان آزادی دستگیرشدگان در تظاهرات اعتراضی اخیر در ایران شد و تاکید کرد که واشینگتن نسبت به سرکوب خواسته‌های مردم ایران سکوت نخواهد کرد.

سارا ساندرز سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت کشور متبوعش نسبت به بازداشت هزاران نفر در تظاهرات مسالمت‌آمیز ایران به شدت نگران است. او گفت که دولت ترامپ خواهان آزادی فوری زندانیان سیاسی در این کشور است.

ساندرز در بیانیه‌ای افزود “دولت ترامپ گزارش‌های به شدت نگران‌کننده‌ای مبنی بر اقدام رژیم ایران به زندانی کردن هزاران تن از شهروندان ایرانی در هفته گذشته به علت حضورشان در تظاهرات مسالمت‌آمیز دریافت کرده است”.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در ادامه بیان کرد “در حالی که دیکتاتوری در ایران حقوق اساسی شهروندانش را سرکوب می‌کند، ما ساکت نخواهیم ماند و به زودی مقامات ایرانی را به خاطر سرکوب‌ها بازخواست خواهیم کرد”.

و گفت :”ایالات متحده خواهان آزادی فوری همه زندانیان سیاسی در ایران از جمله بازداشت‌شدگان حملات سرکوب اخیر است”.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: دولت دونالد ترامپ عمیقا از گزارش ها در خصوص بازداشت هزاران نفر در جریان تظاهرات مسالمت آمیز هفته گذشته توسط حکومت ایران نگران است. مضافا این که گزارش هایی در خصوص شکنجه و کشته شدن بازداشت شدگان در زندان توسط حکومت منتشر شده است که نگرانی ها در این زمینه را تشدید می کند.

کاخ سفید در بیانیه خود خواستار آزادی فوری کلیه زندانیان سیاسی از جمله بازداشت شدگان اعتراضات اخیر شده است.

تهران و شهرهای مختلف ایران به مدت یک هفته شاهد تجمع‌های اعتراضی علیه وضعیت اقتصادی و سیاست‌های حکومت بودند. در این اعتراضات که شعارهای تندی علیه رهبران و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی سر داده شد، بیش از ۳۷۰۰ نفر بازداشت شدند و کشته شدن دستکم ۲۲ نفر نیز تایید شده است. همچنین مقام های ایران مرگ دستکم دو تن از بازداشت شدگان اخیر در زندان های تهران و اراک را تایید کرده اند.

کاخ سفید در بیانیه خود تصریح کرده است: ما در قبال اقدامات حکومت دیکتاتوری ایران در سرکوب حقوق اساسی شهروندان این کشور ساکت نمی مانیم و رهبران ایران را برای هرگونه نقض (این حقوق) پاسخگو خواهیم کرد.

کاخ سفید اضافه کرده است: تظاهرکنندگان در ایران نارضایتی های مشروع خود را بیان کردند از جمله از حکومت خواستند به سرکوب، فساد و اتلاف منابع ملی در ماجراجویی های نظامی، پایان دهد.

در این بیانیه تصریح شده است: حکومت ایران مدعی است که از دمکراسی حمایت می کند، اما زمانی مردم این کشور خواست خود در خصوص زندگی بهتر و پایان دادن به بی عدالتی را مطرح می کنند، این رژیم ماهیت وحشیانه خود را به نمایش می گذارد.

طی روز های اخیر گزارش هایی از رخ دادن چند «خودکشی» در زندان‌های ایران در پی اعتراضات سراسری هفته گذشته منتشر شده است و سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام «تحقیقات فوری» در این باره شده است

یک روز پس از تایید خبر مرگ سینا قنبری، از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر ایران، کمپین حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در گزارشی از مرگ «وحید حیدری در بازداشتگاه اراک» خبر داد.

پیشتر محمود صادقی،‌ نماینده مجلس از تهران، روز دوشنبه در توئیتی با اعلام اینکه مرگ سینا قنبری، یکی از بازداشت‌شدگان تظاهرات اخیر در زندان اوین، تایید شده است، در مورد تکرار وقوع «کهریزک دوم»‌ هشدار داده بود.