امامان جمعهمعترضان را «آشغال» خواند. نامیدند و به سعودی و آمریکا منسوب کردند

العربیه.نت

علیرغم تظاهرات وسیع اعتراضی که از شهر مذهبی مشهد آغاز و به سراسر شهرهای ایران از جمله به شهر مذهبی قم گسترش یافت تا جایی که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اذعان کرد که باید سخنان معترضان و نسل جوان را شنید اما بسیاری از امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران از جمله در پایتخت این کشور رویدادهای اخیر را “فتنه” نامیدند و آن را به دیگر کشورها منسوب کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم صدیقی خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به تظاهرات اعتراضی اخیر گفت: “فتنه چهره‌های منافق را مشخص می‌کند، در این اغتشاشات دوست و دشمن مشخص می‌شود.”

اتهام سعودی و آمریکا

صدیقی در ادامه ضمن تلاش برای منسوب کردن اعتراضات گسترده مردم ایران به دیگر کشورها سعودی و آمریکا را متهم کرد و گفت :” این اتفاقات طراحی آمریکا و صهیونیسم و عربستان و پادوهای آنها که منافقین آدم‌کش قرار دارند، بود.”

مقامات و مسئولین ایرانی و روحانیون حاکم در این کشور از زمان به قدرت گرفتن قدرت در ایران همواره اعتراضات و ناخرسندی‌های مردم این کشور به سیستم حکومتی را به دیگر کشورها منسوب می‌کنند.

عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین نیز همچون همکار خود در تهران اعتراضات گسترده اخیر در حدود 70 شهر ایران را “فتنه” توصیف کرد و با اشاره به تظاهرات هواداران نظام گفت “مردم در مقابل فتنه غیرت نشان دادند” و در ادامه مدهی شد “فتنه گران به ناحق خون می‌ریزند و قصد آتش زدن مقدسات دینی نظیر مساجد را دارند، غیرت ایمانی و دینی آرامشان نگذاشت و به میدان آمدند و اجازه ندادند آن روند شیطانی، استکباری و صهیونیستی ادامه پیدا کند”.

وی نیز پادشاهی سعودی، بریتانیا و آمریکا را محرک اعتراضات گسترده مردمی در ایران قلمداد کرد اما همچون دیگر مقامات نظام هیچ مدرکی در این زمینه ارایه نکرد.

از روز 28 دسامبر گذشته، ده‌ها شهر در ایران شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز گسترده‌ای بود که طی خشونت‌های روی داده در جریان این اعتراض‌ها، دستکم 21 تن کشته شدند.

تظاهرات در شهر مشهد با شعارهایی در جهت مطالبات اقتصادی آغاز شد که پس از آن به اعتراض‌هایی گسترده علیه نظام حاکم تبدیل شد.

در همین راستا عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار تعقیب قانونی عاملان مرگ 5 تن از معترضان در زندان‌های ایران شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عفو بین‌الملل سه‌شنبه 9 ژانویه در بیانیه‌ای با اشارده به مرگ 5 معترض بازداشت شده در زندان‌های ایران، تاکید کرده است: «سایه‌ای از پنهان‌کارى و فقدان شفافیت (توسط نظام ایران) در رابطه با آن‌چه برای این بازداشت شدگان پیش آمده، نگران کننده است».

این بیانیه افزوده است: «نگرانی‌ها از سلامت صدها بازداشتی با مرگ سینا قنبری 23ساله که در بخش قرنطینه زندان اوین تهران نگهداشته شده بود بالا رفته است».