خانه / اخبار مهم روز / اختلاس ۱۰۰ میلیارد تومانی در شرکت ملی نفت ایران و فرار خزانه دار

اختلاس ۱۰۰ میلیارد تومانی در شرکت ملی نفت ایران و فرار خزانه دار

شرکت ملی نفت ایران

 خزانه‌دار بخش «مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران» از سال های ۱۳۸۸ تا سال جاری، رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان را اختلاس کرده و از کشور خارج شده است.

این فرد، پس از اطلاع از آغاز بررسی تخلفات، ابتدا به کشور ترکیه گریخته و احتمال دارد از آنجا راهی کانادا شده باشد. بنابر گزارش های موجود این فرد که دارای اقامت کشور کانادا است، فعالیت های خود را از سال ۱۳۸۸ در شرکت ملی نفت آغاز کرده بود.

هرچند رقم این اختلاس مالی از سوی برخی رسانه ها حدود «یکصد میلیارد تومان» اعلام شده است اما منبع آگاه روزنامه ایران می‌گوید که “این احتمال وجود دارد که با اتمام بررسی‌ها رقم اختلاس بیشتر یا حتی کمتر باشد. بدین جهت بیان کردن عدد در شرایط فعلی تنها در حد گمانه‌زنی است”.

کسری نوری، رئیس روابط عمومی وزارت نفت با تأیید خبر و در تشریح ابعاد آن گفت: “مسوولان امور مالی مدیریت اکتشاف در بررسی اسناد مالی خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی مواجه شدند”.

یک منبع آگاه در این خصوص به روزنامه ایران گفت که تیم‌های کارشناسی وزارت اطلاعات و قوه قضائیه در حال بررسی این پرونده هستند تا بتوانند اطلاعات دقیق‌تری، از این ماجرا به دست بیاورند. به گفته این مقام آگاه، تیم‌های کارشناسی در مورد این مساله تحقیق می‌کنند که آیا مسئول خزانه‌داری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، در طرح و انجام این سوء‌استفاده مالی تنها بوده است و یا همدستانی با وی در انجام این اختلاس همکاری کرده‌اند.
بە گفتە برخى از خبرگزاری ها، دلیل اصلی بروز این تخلف، عدم توجه به اصول کنترل‌ داخلی بخصوص «تفکیک وظایف» و نبود «سازکارهای موثر نظارتی» بوده است.