کاخ سفید: در حال بررسی جزئیات آزمایش موشکی تازه ایران هستیم

The White Houseرادیوفردا
کاخ سفید می‌گوید که ایران موشک بالیستیک آزمایش کرده و ایالات متحده از این آزمایش خبر دارد و در حال بررسی جزئیات «این آزمایش» است.

به گزارش روز دوشنبه ۱۱ بهمن خبرگزاری آسوشیتدپرس، شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی دولت آمریکا، با ذکر این مطلب گفته است که آمریکا هنوز «ماهیت دقیق» این آزمایش را نمی‌داند اما انتظار می‌رود بعداً به اطلاعات بیشتری در این خصوص دست یابد.

خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه از قول یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، نوشت که ایران روز یک‌شنبه دهم بهمن یک موشک میان‌برد پرتاب کرده که پس از پیمودن مسافتی حدود هزار کیلومتر منفجر شده است.

این مقام آمریکایی گفته است که این آزمایش در محلی نزدیک به سمنان انجام شده است. وی افزوده است آخرین باری که این نوع موشک آزمایش شده در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ بوده است.

شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز به نقل از مقام‌های بلندپایه نظامی آمریکا خبر داده است که ایران یکشنبه در سمنان «موشک دوربرد خرمشهر» را آزمایش کرده است.

هنوز مشخص نیست که این آزمایش موشکی، در صورت تأیید انجام آن، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است یا نه.

مقام‌ها و رسانه‌های ایران هنوز خبری در تأیید چنین آزمایش موشکی ارسال نکرده‌اند اما حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، روز چهارم مهر از تولید و رونمایی جدیدترین موشک دوربرد ایران با نام «خرمشهر» در سال جاری خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دهقان در این مورد گفت که «تا پایان امسال سه محصول اساسی در حوزه موشکی که برتری و قدرت دفاعی ما را چندین و چند برابر افزایش می‌یابد به صحنه تولید خواهیم آورد.»

وزیر دفاع ایران با ذکر این‌که «امروز موشک‌های برد بلند ما با دقت‌های زیر ۱۰ متر می‌تواند اهداف متخاصم را مورد هدف قرار دهد»، افزود: «موشک غدیر، موشک سوخت جامد برد بلند، موشک سجیل، موشک جامد برد بلند با دقت اصابت بالا و موشک خرمشهر با دقت اصابت بالا با برد بلند ان‌شاءالله از دستاوردهایی خواهد بود که امسال و در آینده‌ای نزدیک در خدمت قرار خواهد گرفت.»

بیشتر بخوانید:
تلویزیون فاکس‌نیوز روز دوشنبه 11بهمن95 خبر داد:

مقامهای آمریکا گفتند رژیم ایران یکبار دیگر با نقض قطعنامه سازمان ملل‌متحد یک موشک بالستیک را آزمایش کردند.

پرتاب این موشک در یک سایت معروف در حومه سمنان واقع در 140مایلی شرق تهران روز یکشنبه انجام شد.

موشک میانبرد خرمشهر که از نوع بالستیک است بعد از طی 600مایل در هوا منفجر شد. به‌گفته مقامها این آزمایش شکست خورد.

حسین دهقان وزیر دفاع رژیم ایران در سپتامبر گفته بود تولید این موشک را شروع می‌کنند.

قطعنامه 2231 سازمان ملل که چند روز بعد از امضای برجام تصویب شد از رژیم ایران خواستار انجام ندادن چنین آزمایشاتی شده است. رژیم ایران بعد از ژوییه حداقل دو آزمایش از این نوع انجام داده است.

بنا‌ به قطعنامه سازمان ملل که از 20ژوییه 2015 اجرایی شده، رژیم ایران از انجام آزمایشات موشکی بالستیک تا 8سال منع شده است .