مایک پنس: ترامپ دیگر توافق فاجعه بار هسته‌ای را تایید نمی‌کند

واکنش اروپا به آخرین فرصت ترامپ

اتحادیه اروپا بیانیه دونالد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای (برجام) را مورد توجه قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا بیانیه دونالد، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را مورد توجه قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش العالم این بیانیه می‌افزاید: به عنوان گام اول، با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (فرانسه ، آلمان و بریتانیا) و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن، هماهنگی خواهیم کرد.

دونالد ترامپ جمعه شب به وقت تهران در بیانیه‌ای در مورد برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای و آخرین فرصت است.

رئیس جمهوری آمریکا پس از تمدید تعلیق تحریم های هسته ای، چهار شرط برای امضای هر قانونی که کنگره در رابطه با برجام وضع می کند، تعیین کرد. وی در این بیانیه تاکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این 4 شرط باشد:

1- باید از رژیم ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد

2- تضمین کند که رزیم ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد

3- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی رژیم ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند

4- باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی رژیم ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد

این در حالیست که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی امروز در بیانیه‌ای در جواب به رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد: جمهوری اسلامی هیچ تغییری در توافق هسته‌ای را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

ترامپ یک مهلت دیگر به اروپا برای اصلاح برجام می دهد

رئیس جمهور آمریکا امروز کشورهای اروپایی را به خروج از برجام در صورت رفع نکردن نوافض توافق هسته‌ای با رژیم ایران تهدید کرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در مورد ادامه اجرای برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ های رژیم ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای و آخرین فرصت است.

وی ادامه داد: در صورت عدم دستیابی به این توافق‌نامه (جدید)، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های رژیم ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید امروز اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت تعلیق تحریم ها علیه رژیم ایران را تمدید کند ولی تمدید تعلیق این تحریم ها برای آخرین بار خواهد بود.

پیش تر گفته شده بود که رئیس جمهور آمریکا با تمدید تعلیق تحریم ها، به کنگره و متحدان اروپایی ضرب الاجلی را برای بهبود برجام خواهد داد که در غیر اینصورت آمریکا از آن خارج خواهد شد.

کاخ سفید امروز همچنین اعلام کرد هرگونه تغییر احتمالی در موافقتنامه هسته‌ای با رژیم ایران به مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و تهران منوط نخواهد بود.

یک مقام آمریکایی گفت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار آن است موافقتنامه هسته ای رژیم ایران با قید و بندهایی سخت تر همراه شود و ماندن در این موافقتنامه را در صورتی بررسی خواهد کرد که از طریق مذاکرات با اروپایی ها بتواند تقویت شود.

این در حالیست که جک استراو وزیر خارجه اسبق انگلیس که طی روزهای گذشته به ایران سفر کرده بود، در گفت و گو با شبکه سی ان ان درباره نگرانیها در ایران درباره احتمال اینکه ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریمها را تمدید نکند وجود دارد گفت: هم اکنون نگرانی زیادی در تهران وجود دارد.

وی گفت: ما این نگرانی را در ایرانیها احساس کردیم زمانی که با مقامات ارشد دیدار داشتیم آنها از بابت تاثیرات اقتصادی برقراری مجدد تحریمهای مستقیم آمریکا نگرانند.

پنس: آمریکا دیگر برجام را تایید نخواهد کرد

معاون رئیس جمهور آمریکا امروز طی سخنانی در اسرائیل گفت: حکومت دیکتاتوری ایران برنامه هسته‌ای مخفی داشت و اکنون نیز در حال توسعه برنامه موشکی بالستیک است.

«مایک پنس» گفت: رئیس جمهور ماه قبل تعلیق تحریم‌های رژیم ایران را تمدید کرد تا به کنگره و متحدان اروپایی زمان بدهد که اقدامات قوی‌تری علیه این رژیم در نظر بگیرند.

معاون رئیس جمهور آمریکا افزود: اما آمریکا دیگر توافق هسته ای را تایید نخواهد کرد. چون دیگر اقدامات ثبات‌زدای رژیم ایران را تحمیل نمی‌کنیم.

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس دیدار کرد.

خبرنگار آی‌تی‌وی گزارش داده طرفین درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.