پادشاه اردن نسبت به استراتژی مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه ایران هشدار داد

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن پنج شنبه ۲۵ ژانویه در نشست جهانی داووس ضمن متهمن کردن ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، نسبت به وقوع جنگ هشدار داد.

ملک عبدالله دوم اظهار داشت که پادشاهی عربی سعودی به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز با ایفای نقش فعال و پیشگیرانه در مقابل دخالت‌های توسعه‌طلبانه ایران در منطقه ایستاده است.

وی گفت سعودی نقش فعالی در منطقه بازی می‌کند و با ترسیم خطوط قرمز در برابر دخالت‌های ایران و خطر گروهای شبه‌نظامی فرقه‌گرایی که با حمایت ایران امنیت و پایداری کشورهای عربی را تهدید می‌کنند، ایستاده است.

ملک عبدالله همچنین نسبت به خطر رویکردهای ایران در منطقه که از شبه‌نظامیان فرقه‌گرای مسلح حمایت کرده و از دین در اختلاف‌های سیاسی استفاده ابزاری می‌کند، هشدار داد و گفت: «آن چه امروز می بینم یک هلال ایرانی است، و ما در پادشاهی اردن هاشمی هر گونه رویکردی مبنی بر استفادۀ ابزاری از دین را رد می کنیم و به هیچ وجه این رویکرد را نمایندگی نمی کنیم».

وی رویکردهای سیاست خارجی ایران را مبتنی بر دخالت در امور کشورهای منطقه دانست و بر ضرورت گفت‌وگو به جای تعمیق منازعات تاکید کرد.

عبدالله دوم ضمن هشدار دادن نسبت به احتمال وقوع جنگ در منطقه گفت ایران در تعامل با منطقه دارای استراتژی مداخله‌جویانه و توسعه‌طلبانه بلندمدت است.

پادشاه اردن با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران و توافق ایالات متحده امریکا و کشورهای اروپایی با این کشور بر سر پرونده هسته‌ای، بر ضرورت خالی بودن منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی هسته ای تاکید کرد.