آتنا دائمی و گلرخ ایرایی بعد از انتقال اجبارى به زندان قرچک تهديد به اعتصاب غذا كردند

آتنا دائمي و گلرخ ایرایی دو فعال حقوق بشر بعد از انتقال اجبارى به زندان قرچک تهديد به اعتصاب غذا كردند. اين دو زندانى روز چهارشنبه (ـ ۴ بهمن‌) در زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.

خانم معصومه نعمتی مادر آتنا دائمى در یک مصاحبه تلفنى با بخش فارسى ” العربيه ” گفت كه این دو زندانی که هم اکنون در قرنطینه بند ۳ زندان نگهداری می شوند و وضعيت دشوارى دارند و تهديد به اعتصاب غذا كرده اند.

خانم نعمتى از شيوه انتقال اين دو فعال گفت: ؛ آتنا و گلرخ را به یک اتاق برده‌اند و سه چهار نفر آقا با لباس شخصی و اسلحه‌های بزرگ به همراه دو یا سه خانم آمدند و خواستند آنها را از هم جدا کنند ولی آنها قبول نمی‌کنند و این موضوع موجب ایجاد درگیری می‌شود و به ماموران خانم دستور داده می‌شود، آنها را دستبند بزنند ولی خانم‌ها به این دلیل که چنین دستوری نداشتند، از دستبند زدن خودداری می‌کنند. نیروهای مرد کوشیدند آتنا و گلرخ را به هر طریقی که شده سوار یک ماشین ون سفید کنند ولی آنها مقاومت کرده، سوار نشده و پرسیده‌اند “ما را کجا می‌خواهید ببرید؟ ما از شما حکم می‌خواهیم” ولی مردان هیچ پاسخی به آنها ندادند”.

به گفته خانم نعمتى ” فردی به نام “آقای مردی” که رئیس حفاظت بند 2 الف زندان اوین بوده، با پایان ساعت کار، در حال خروج از زندان بوده که با شنیدن صدای فریادها، از ماشین خود پیاده شده و موضوع را از مردان لباس شخصی و زنان همراه جویا می‌شود و آنها می‌گویند که اینها سوار خودرو نمی‌شوند. او نیز به روی آتنا و گلرخ دست بلند کرده ولی زنان مانع امر می‌شوند. در آخر به هر شکلی بوده، این دو نفر را سوار خودروی ون می‌کنند و درون خودرو حکم به آنها نشان داده می‌شود و اطلاع داده می‌شود که قصد انتقال آنها به قرچک را دارند”.

مادر آتنا دائمى در خصوص اتهامات جدید گفت: ” هيچ اتهام جديدى نبوده ، تنها دستور دادیار به آنها نشان داده شده است و نگفته‌اند که حکم و دلیل چه بوده ولی خانواده آنها که به نزد دادیار می‌روند، گفته می‌شود که کل زندان اوین از رئیس زندان گرفته تا رئیس بهداری و زنانی که در زندان هستند از آنها شاکی هستند ولی آنچه از حرف‌ها فهمیده می‌شود این است که نامه‌ها و بیانیه‌های که به بیرون زندان داده است، دلیل این امر است. هدف آنها این است که آتنا و گلرخ را بشکنند”.

خانم نعمتى افزود: ” انتقال آتنا و گلرخ یک تنبیه اضافی است و در حال حاضر به جز این دو نفر هیچ زندانی سیاسی دیگری در قرچک نیست. البته به ما اجازه داده نمی‌شود که بگوییم سیاسی. تا حرفی می‌زنیم می‌گویند امنیتی و ما نیز از روی ناچاری قبول می‌کنیم. این موضوع در پرونده آنها نبوده که به آنجا منتقل شوند. ما چهار روز است که مراجعه می‌کنیم و خواستار مدرکی برای توجیه این انتقال می‌شویم. در قوانین خودشان نیز چنین چیزی نیست. زندانی سیاسی نباید به آنجا برود. آنجا جای زندانی سیاسی نیست”.

مادر آتنا دائمى در پیامى به نهادهای حقوق بشری خواستار آزادى فرزندش و ديگر زندانيان سياسى شد و گفت: ” در ابتدا آتنا را شکنجه روحی می‌کردند ولی ما فهمیدیم که شکنجه جسمی نیز شده است. من از اولین مصاحبه‌هایم خواستار آزادی او بوده‌ام و گفته‌ام باید به اوین بازگردد و در قرچک نماند، چون امنیت جانی ندارد. الان هم می‌گویم باید از آنجا برگردانده شود، زیرا که اینک جان چهار نفر در خطر است. آرش صادقی و سهیل عربی اعتصاب غذا کرده‌اند. آتنا و گلرخ نیز اعلام کرده‌اند از روز شنبه اعتصاب غذای خشک می‌کنند. همه در جریان هستند که افرادی که اعتصاب خشک می‌کنند، زنده نمی‌مانند. من از نهادهای حقوق بشری می‌خواهم حداقل صدای ما باشند و صدای ما را از این طریق به گوش مسئولان ایرانی برسانند. به هیچ کدام از شکایت‌های ما درباره وضعیت آتنا رسیدگی نشده و به حرف‌های ما اهمیت داده نشده است”.

گفتنى است آتنا دائمی نيز يک پیام صوتي از زندان قرچک ورامین فرستاده كه در شبكه هاى اجتماعی منتشر شده و به ” العربيه” هم رسيده ، كه در آن أمده است: ”آن‌ها گفتند که از مبارزات ما خسته شده‌اند. توسط ماموران مزدوران جمهوری اسلامی و سپاه ضرب‌وشتم به قرنطینه میان زندانیان عادی قرچک منتقل شدیم. ما خاک پای تمامی زندانيانی هستيم كه در مجاورت ما 1089 زنداني در قرنطينه به اتهام جرائم مختلف دركنار اين عزيزان هستيم ولي با قانون نقض تفكيک جرائم. ما توسط ماموران مزدور سپاه با ضرب و شتم منتقل شديم.

خانواده مان رفتند مراجعه به داديار كردند كه به دروغ به آنها گفتند كه رانندگان و داديار و زندانبانان اوين از ما شكايت كرده اند و … حتی دوستان ما از اين انتقال عصباني هستند. روسای زندان كه ادعا كرده اند از دست ما خسته شده اند هرچند كه اين باعث افتخار ماست، اما ما در همان روز چهارشنبه شاهد تمرد پاسيار مامورين بند زنان به آناني كه مارا مورد ضرب و شتم قرار دادند خودشان را واسط كردند كه هرچند موفق نشدند ولی آنان خودشان معترض به ضرب و شتم ولگدهايشان مبادا اصابت كند به ما، حتی شنيديم فرياد سرگرد رفيعی را كه ميگفت حق قانونی آنهاست تاكجا و چرا؟!”

آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، قبلا در مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری “هرانا”، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت‌های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

از سوى ديگر ، گلرخ ابراهیمی ایرایی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ به همراه همسرش (آرش صادقی) بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.

خانم ابراهیم ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به توهین به مقدسات متهم شد. از دیگر مصادیق اتهامی وی میتوان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.

آرش صادقی همسر خانم ایرایی که بصورت تبعیدی ایام محکومیت خود را در زندان رجایی شهر کرج سپری می کند در پی آگاهی از این واقعه انتقال دادن وى به زندان قرچك ، به نشانه اعتراض از روز شنبه مورخ ۷ بهمن ماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.