خانه / اخبار مهم روز / نگرانی آمریکا از گزارش ها درباره استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی

نگرانی آمریکا از گزارش ها درباره استفاده حکومت سوریه از سلاح شیمیایی

هدر نائورت،سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز پنجشنبه ۱۲ بهمن نسبت به گزارش ها در خصوص استفاده مجدد نیروهای حکومت سوریه از سلاح شیمیایی در منطقه ای در نزدیکی دمشق ابراز نگرانی کرد. در همین حال، مقام های آمریکا می گویند، دونالد ترامپ در صورت لزوم آماده است تا موضوع استفاده از گزینه نظامی در این باره را مورد بررسی قرار دهد.

هدر نائورت گفته است: ایالات متحده به شدت نگران گزارش هایی است مبنی بر این که حکومت سوریه برای به وحشت انداختن مردم بی گناه بار دیگر در غوطه شرقی، در نزدیکی دمشق، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: ما با همکاری شرکایمان در (این ) محل در حال تحقیق در این خصوص هستیم.

وی اضافه کرده است: اگر این گزارش ها تایید شوند، این سومین باری است که در ۳۰ روز اخیر گزارش هایی درباره حمله شیمیایی به غوطه شرقی منتشر می شود.

رویترز می گوید، هفته گذشته حکومت سوریه علیه مخالفان دریک منطقه در نزدیکی دمشق از گاز کلرین استفاده کرد که دست کم ۱۳ نفر دچار مشکلات تنفسی شدند.

در همین حال یک مقام آمریکایی نیز به خبرنگاران گفته است، از زمان حمله نظامی آمریکا به یک پایگاه سوریه در واکنش به حمله شیمیایی به «خان شیخون»،حکومت سوریه در ابعاد خیلی کمی به طور متناوب از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

مقام های آمریکایی گفته اند، بررسی ها ویژگی های حملات اخیر نشان می دهد که حکومت سوریه احتمالا از سلاح ها و روش های جدیدی برای حملات شیمیایی استفاده می کند تا شناسایی منشا این سلاح های شیمیایی دشوار باشد.

آسوشیتدپرس نیز می گوید، یک مقام ارشد دولت آمریکا هشدار داده است که ایالات متحده حق استفاده از گزینه نظامی برای جلوگیری و ممانعت از بکار گیری سلاح شیمیایی را برای خود محفوظ می‌داند.

این مقام که خواست نامش فاش نشود اضافه کرد:‌اگر اقدام نکنیم ، (استفاده از سلاح شیمیایی) گسترش خواهد یاقت.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در فروردین ماه سال جاری در واکنش به حمله شیمیایی حکومت بشار اسد به خان شیخون دستور حمله موشکی به یک پایگاه هوایی سوریه را صادر کرد.این پایگاه هوایی سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت.

این در حالی است که بشار اسد هرگونه دخالت در حمله شیمیایی به «خان شیخون» را تکذیب کرده و گفته بود این حمله «ساختگی» است.

با این حال،هیات «مکانیسم مشترک تحقیق» سازمان ملل متحد، در چهارم آبانماه در گزارشی حکومت بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی در ۱۵ فروردین ماه سال جاری به خان شیخون دانست. در حمله شیمیایی به خان شیخون دست کم ۸۰ نفر کشته شدند.

در خواست فرانسه برای پایان دادن به حملات

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خراجه فرانسه روز پنجشنبه حملات حکومت سوریه به مناطق تحت کنترل مخالفان رامحکوم کرد و از ایران و روسیه خواست به عنوان همپیانان حکومت بشار اسد، او را به پایان دادن به حملات ترغیب کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه همچنین از ایران و روسیه خواسته است که به عنوان تضمین کنندگان فرایند مذاکرات صلح در آستانه حکومت سوریه را وادار کنند تا ترتیبات لازم رابرای ارسال کمکهای بشردوستانه به طور کامل و بدون مانع برای کسانی که به آن نیاز دارند، فراهم کند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه حملات حکومت سوریه به مناطق تحت کنترل مخالفان در استان ادلب و همچنین «غوطه شرقی» را غیر قابل قبول خوانده و گفته است:هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و غیرنظامیان ناقض قوانین بین‌المللی است.