نیکی هیلی: شمارش معکوس برای خروج آمریکا از برجام در صورتی که دیگران با واشنگتن برای اصلاح آن همکاری نکنند، آغاز شده است

سفیر آمریکا در سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را ناقض انواع قوانین بین المللی عنوان کرد و هشدار داد که شمارش معکوس برای خروج آمریکا از برجام در صورتی که دیگران با واشنگتن برای اصلاح آن همکاری نکنند، آغاز شده است.

نیکی هیلی پنج شنبه شب ۱۲ بهمن، طی سخنرانی خود در نشست هماهنگی اعضای حزب جمهوریخواه کنگره آمریکا در ایالت ویرجینای غربی، افزود که متحد ایران، یعنی روسیه نیز دوست آمریکا نیست و نخواهد بود.

خانم هیلی، در این مراسم گفت که دولت پرزیدنت ترامپ با بررسی دقیق اجرای برجام به این نتیجه رسید که اقدامات تهران پس از توافق هسته ای به منافع آمریکا در جهان و خاورمیانه آسیب بیشتری وارد کرده است.

او بدون نام بردن از کشوری خاص، افزود این کشورها احساس می کنند که شکست برجام هزینه های سنگینی به همراه دارد.

وی با اشاره به ایران، گفت: ایران این روزها قوانین بین المللی را درچارچوب برنامه موشک بالستیک، حمایت از تروریسم، تحریم صادرات اسلحه و حقوق بشر و دیگر موارد را نقض می کند. اما برخی از کشورها به علت ترس از برهم خوردن برجام آنها را آزاد می گذارند. این روش درست نیست و دولت ما بارها با شهامت این مساله را اعلام کرده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش بینی کرد: در صد روز آینده یا ما حمایت بین المللی در سختگیری بیشتر علیه این موارد را دریافت می کنیم یا ما از برجام خارج می شویم. این تفاوت سیاست طی یک سال گذشته است.

پرزیدنت ترامپ اواسط ماه پیش بار دیگر پایبندی ایران به برجام را گواهی نکرد و افزود که اگر جامعه جهانی تن به تغییراتی که آمریکا برای پر کردن خلاء های برجام تن ندهد، واشنگتن از آن خارج می شود.

ایالات متحده آمریکا ایران را به نقض برجام از طریق آزمایش موشکی متهم می کند. دولت ترامپ می گوید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر ایران چند آزمایش موشکی داشته است. جمهوری اسلامی ایران می گوید برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی دارد اما نمونه هایی از موشک و تجهیزات مربوطه ساخت ایران در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.