دیدبان حقوق بشر سوریه: روسیه با بمب‌های خوشه‌ای انتقام خلبانش را از مردم ادلب می‌گیرد

 ادلب

دیدبان حقوق بشر سوریه روز شنبه 3 فوریه 2018 اعلام کرد که روسیه با شلیک بمب‌های خوشه‌ای به حومه استان ادلب، انتقام خلبان جنگنده سوخو 25 که توسط هيئة تحرير الشام سرنگون شد را از مردم می‌گیرد.

وزارت دفاع روسیه نیز روز شنبه اعلام کرد در واکنش به سرنگون شدن جنگنده سوخو 25 و کشته شدن خلبانش، محل پرتاب موشک ضدهوایی را موشک‌باران کرده است.

نیروهای مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز شنبه 3 فوریه 2018 موفق شدند یک جنگنده روسیه را سرنگون کرده و خلبان آن را بکشند. به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد یک جنگنده سوخو 25 روسیه در منطقه سراقب استان ادلب از سوی نیروهای مخالف بشار اسد مورد هدف قرار گرفت و در منطقه معصران سقوط کرد.

در واکنش به این موضوع موسکو منطقه را بمباران هوایی کرد و با استفاده از آنچه آن را “اسلحه‌ جدید” خواند و گفت که دقیق و کاربردی است، 30 نفر از افراد جبهه النصره را کشت.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، ناوهای روسیه نیز شامگاه شنبه چهار موشک حامل کلاهک‌های خوشه‌ای به منطقه خان السبل در حومه ادلب شلیک کردند و در نتیجه آن 10 نفر کشته و ده‌ها کودک و زن دیگر زخمی شدند.

دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که ساکنان دو منطقه معصران و خان السبل هزینه سرنگون شدن جنگنده روسی را متحمل شدند و ده‌ها شهروند در این دو منطقه در نتیجه مورد هدف قرار گرفتن با بمب‌های بشکه‌ای و موشک‌های حامل کلاهک‌های خوشه‌ای کشته شدند. همزمان روسیه منظه سراقب و روستاهای پیرامون را به شدت بمباران کرد.

وزارت دفاع روسیه درباره سرنوشت خلبان جنگنده سوخو 25 سرنگون شده گفت: «خلبان جنگنده سرنگون شده این امکان را پیدا کرده که اطلاع دهد در یک منطقه تحت سیطره جبهه النصره فرود آمده ولی در درگیری با تروریست‌ها کشته شد.»

در همین راستا موسکو گفت که فرماندهان پایگاه نظامی حمیمیم با هماهنگی آنکارا می‌کوشند، جسد خلبان روسی را یافته و بازپس گیرند.

ناظران پیش‌بینی می‌کنند در پی سرنگون شدن سوخو 25 روسیه، علیرغم اینکه ادلب یکی از مناطق کاهش تنش به شمار می‌رود و روسیه خود یکی از کشورهای ضمانت‌کننده توافق درباره مناطق کاهش تنش است، بمباران منطقه سراقب در این استان توسط جنگنده‌های روس شدت گیرد.