توافق بین آمریکا و آرژانتین برای جلوگیری از شبکه‌های تامین مالی حزب‌الله لبنان

ایالات متحده آمریکا و آرژانتین یکشنبه 4 فوریه اعلام کردند که هر دو طرف با یکدیگر همکاری جدی و نزدیکی خواهند داشت تا با شبکه‌های تامین مالی حزب الله لبنان در آمریکای لاتین مبارزه کنند.

ریکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا که به آرژانتین سفر کرده در بوینوس‌آیرس گفت طی مذاکره با همتای آرژانتینی اش «خورخه فوری» موضوع جلوگیری از «فعالیت شبکه تأمین مالی حزب‌الله لبنان در آمریکای لاتین» را مورد بحث وگفتگو قرار داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت در دیدار با همتای آرژانتینی «در مورد حزب الله لبنان ومقابله با آن امروز گفتگوهایی انجام شد که شامل کل منطقه بود و نیز در مورد ضرورت مقابله هماهنگ با جرایم مالی فراملی مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و پولشویی گفتگو کردیم زیرا که بین این فعالیت‌ها وسازمان‌های تامین مالی تروریسم ارتباط وجود دارد».

وی افزود:« ما به ویژه در مورد وجود و نفوذ حزب الله در این نصف از کره خاکی صحبت کردیم و پرواضح است که این حزب در اینجا اقدام به جمع آوری اموال برای تامین مالی فعالیات های تروریستی خود می کند. دو طرف بر این موضوع و ضرورت جلوگیری و مبارزه با آن واقف هستیم».

وزیر خارجه آرژانتین که در این کنفرانس خبری مشترک در کنار تیلرسون ایستاده بود اظهارات همتای آمریکایی اش را تایید کرد و گفت آمریکای لاتین به “منطقۀ امن” تبدیل شده است و گروههای خارجی نباید این صلح و آرامش را در معرض خطر قرار دهند.

وی افزود:« همان طور که وزیر تیلرسون گفتند ما نه فقط از طریق گفتگو بلکه باید تبادل اطلاعات و همکاری جدی و تنگاتنگ در مورد فعالیات های این گروه‌‎ها داشته باشیم زیرا که آنها با انجام جنایت های برون مرزی سعی در حفط منافع خود هستند و این چیزی است که آرژانتین به شدت با آن مخالف است».

در سال 1992 امتداد جنگ در خاورمیانه تا آرژانتین رسید. در آن زمان سفارت اسرائیل در بوینس آیرس در یک عملیات بمب گذاری منفجر شد که در نتیجه آن 29 نفر کشته شدند و دو سال پس از آن حادثه، انفجاری دیگر در مرکز یهودیان بوینس آیرس منجر به کشته شدن 85 نفر دیگر گردید.

هیچ کدام از طراحان و مجریان آن بمب گذاریها تا کنون محکوم نشده اند، کارآگاهان بین المللی در روند تحقیقات سر نخهایی را به دست آوردند که رد پای حزب الله لبنان که توسط ایالات متحده آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد شده است، را در آن بمبگذاری‌ها نشان می دهد.

کارشناسان آمریکایی بر این عقیده هستند حزب الله لبنان که زیر نظر ایران فعالیت می کند در آمریکای لاتین اقدام به تشکیل شبکه‌ای کرده است که از طریق تجارت و قاچاق مواد مخدر دست به تامین مالی فعالیات‌های سیاسی و نظامی خود می‌زند.