سفیر آمریکا در سازمان ملل باانتقاد شدیدازعملکردروسیه درحمایت ازاسدگفت:ایالات متحده «عمیقا نگران» استفاده ازگاز کلر،درادلب سوریه،است

آمریکا در مورد حملات مجدد شیمیایی توسط نیروهای دولتی بشار اسد «عمیقا» ابراز نگرانی کرده‌است. سفیر آمریکا در سازمان ملل شدیدا از عملکرد روسیه در حمایت از اسد انتقاد کرده و سفیر روسیه اتهام‌ها به دولت اسد را رد کرده‌است.
وزارت خارجه آمریکا، ۱۶ بهمن ماه، در بیانیه‌ای اظهار داشت ایالات متحده «عمیقا نگران» استفاده از گاز کلر، در ادلب سوریه، است. بنا بر این بیانیه، از منظر واشینگتن، دولت روسیه با جلوگیری از پاسخگو کردن دولت مرکزی سوریه، «تعهدات خود را نادیده گرفته‌است».
هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نیز روز دوشنبه در توئیتر خود بر نگرانی‌ها از استفاده از گاز کلر در سراقب، منطقه‌ای مسکونی در ادلب، تاکید کرده و اظهار داشته روسیه باید مسئولیت خود در مورد کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه را پذیرفته و جامعه جهانی نیز باید افراد مسئول در این زمینه را مجازات کند.
واکنش مقام‌های دولت آمریکا به آن‌چه واشینگتن نشانه‌های تازه از کاربرد سلاح شیمیایی توسط دولت بشار اسد توصیف می‌کند، به بحث میان سفیران آمریکا و روسیه در سازمان ملل نیز انجامیده‌است.
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، مسکو را متهم کرده‌است جلوی تحقیقات در مورد حملات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد در حومه شرقی دمشق را می‌گیرد. خانم هیلی گفته این حملات در روزهای آخر هفته گذشته انجام شده و «شواهد مشخصی» نیز در این مورد وجود دارد.
سفیر آمریکا گفته است: روسیه مانع از تصویب قطعنامه‌ ساده‌ای شده که هدف از آن محکومیت خفه‌کردن کودکان سوری، با گاز کلر است.
روسیه، دولتی که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌رود و در سه سال گذشته به‌طور مستقیم دست به مداخله نظامی در آن کشور زده، این اتهام‌ها را رد کرده‌است.
واسیلی نـِبـِنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، می‌گوید: تنها هدف آمریکا به‌طور مشخص تهمت زدن به دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌ست؛ آن‌هم در حالی که هنوز هیچ متهمی در این زمینه شناسایی نشده‌است.
سفیر روسیه این اتهام‌ها را «بهتان» توصیف کرده‌است.


این البته نخستین بار نیست که مقام‌های آمریکا و روسیه در مورد کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه، و به‌طور مشخص توسط دولت آن کشور، از یکدیگر انتقاد می‌کنند. در آبان‌ماه گذشته، روسیه طرحی در شورای امنیت سازمان ملل، که خواستار ادامه تحقیقات بازرسان ملل متحد در مورد عامل و یا عوامل استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه بود را، وتو کرد. آن زمان دهمین باری بود که روسیه، قطعنامه‌ای در مورد سوریه را، از زمان آغاز جنگ داخلی در آن کشور، وتو می‌کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به دنبال یک مورد از حملات شیمیایی، که در خان‌شیخون صورت گرفته بود، دستور داد به یک پایگاه هوایی سوریه حمله شود.