بودجه «سازمان بسیج»: ۱۹،۶۷۵ برابر مجموع حقوق سالانه یک معلم، کارگر و بازنشسته ایرانی

«سازمان بسیج مستضعفان»، موسوم به «ارتش ۲۰ میلیونی» از جمله نهادهای زیرمجموعه سپاه پاسداران است. «بسیج» در آذرماه سال ۱۳۵۸ بر اساس فرمان آیت‌الله خمینی با هدف «تحقق سخنان روح‌الله خمینی مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب‌الله» تشکیل شد و امروز اصلی‌ترین وظیفه آن، سرکوب اعتراض‌های مردمی است. «بسیج» بویژه در جریان جنبش سبز، مسوولیت اصلی سرکوب معترضان در خیابان‌ها را بر عهده داشت و در این راه از هیچ خشونتی دریغ نکرد. در همین خصوص، جدیدترین تصمیم «بسیج» نیز ایجاد «گشت‌های محله‌ها» بویژه در شهرهای بزرگ است.

دولت اعتدالگرای حسن روحانی که مورد حمایت اصلاح‌طلبان است، هزار و ۱۸۰ میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان بودجه برای «سازمان بسیج مستضعفان» در نظر گرفته و این رقم برابر با روزی ۳ میلیارد و ۲۳۴ میلیون تومان است.

برای درک بهتر این رقم، می‌توان گفت که بودجه «بسیج» بیش از ۷ برابر بودجه «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، ۴،۳ برابر بودجه «سازمان حفاظت از محیط زیست» و ۲،۴ برابر بودجه «طرح حمایت و ارتقا شرایط تحصیل در مناطق محروم» است.

پولی که سال ۱۳۹۷ در اختیار بسیجیان قرار می‌گیرد حتی چندین برابر بودجه مهمترین دانشگاه‌های کشور است؛ یعنی ۴ برابر بودجه «دانشگاه تربیت مدرس» و ۱،۳ برابر بودجه «دانشگاه تهران».

دولت حسن روحانی در نخستین سال بودجه‌نویسی‌اش، مبلغ ۶۲۷ میلیارد و۲۵۰ میلیون تومان برای «بسیج» در نظر گرفته بود. به این ترتیب، بودجه «بسیج» توسط دولت اعتدالی حسن روحانی، تاکنون ۹۰ درصد رشد یافته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها به طور علنی به ستایش از بسیج پرداخته است: «نام بسیج، نام مقدسی است»؛ «بسیجی یعنی افتخار؛ هرکسی که بسیجی است باید به بسیجی بودن خود افتخار کند».

غلامحسین غیب‌پرور، رییس کنونی بسیج است و از دیگر چهره‌های اصلی آن می‌توان به نصرت‌الله سیف (معاون مقاومت مردمی)، محمدرضا تویسرکانی (مسوول نمایندگی علی خامنه‌ای در بسیج)، مهران طهماسبی (معاون هماهنگ کننده نماینده علی خامنه‌ای در بسیج)، قاسم حبیب‌زاده (معاون سیاسی نمایندگی علی خامنه‌ای در بسیج) و حسین قدیانی (معاون علمی و پژوهشی) اشاره کرد.