عاصمه جهانگیر گزارشگر سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران درگذشت

العربیه.نت

عاصمه جهانگیر، وکیل سرشناس پاکستانی و گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، به دلیل ایست قلبی در سن 66 سالگی درگذشت.

پایگاه پاکستانی “تریبون” گزارش کرد که عاصمه جهانگیر صبح روز یکشنبه در لاهور، پایتخت ایالت پنجاب درگذشت و منابع نزدیک به خانواده جهانگیر اعلام کرده‌اند که آنها منتظر بازگشت فرزندان او از سفر هستند و مراسم ویژه تشییع او ساعت 2 ظهر روز سه‌شنبه 13 فوریه در ورزشگاه شهر لاهور برگزار خواهد شد.

گزارش ماه گذشته جهانگیر درباره حقوق بشر در ایران

در ماه اکتبر گذشته عاصمه جهانگیر گزارش مفصلی درباره بدتر شدن اوضاع حقوق بشر در ایران در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی ارائه کرد و تاکید کرد که اعدام‌های بی‌رویه و آزار فعالان، مخالفان، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌های قومی و دینی و زنان افزایش پیدا کرده است.

او همچنین خواستار تحقیق درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال 1988 در تهران شد و در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت که به طور رسمی از مقامات ایران خواسته تا درباره اعدام‌های دسته جمعی چند هزار نفر از زندانیان و مخالفان، توضیح دهند.

با توجه به وجود تعداد قابل توجهی سند درباره اعدام‌های سال 88 که هزاران زن و مرد و حتی افراد زیر سن قانونی در آن جان باختند، جهانگیر خواستار تحقیق مستقل درباره آن حادثه شد.

عاصمه جهانگیر در اکتبر 2016 به عنوان جانشین احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو، برای یک دوره پنج ساله به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حقوق بشر در ایران انتخاب شد.

عاصمه جهانگیر پیشتر دو بار حبس خانگی را گذرانده بود

او از سال 2004 تا سال 2010 به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آزادی باور فعالیت کرد. او همچنین ریاست کمیته حقوق بشر در پاکستان و اتحادیه وکلای این کشور را بر عهده داشت. عاصمه جهانگیر دو بار در حبس خانگی قرار گرفت. بار اول در سال 1983 و بار دوم در سال 2007 بود که به دلیل فعالیت‌های او در زمینه دفاع از حقوق بشر به حبس خانگی محکوم شد.

از سوی دیگر ملالا یوسف زای دیگر فعال پاکستانی در زمینه آموزش زنان و جوان‌ترین برنده جایزه نوبل، درگذشت عاصمه جهانگیر را در صفحه توئیتر خود تسلیت گفت و نوشت: «من برای از دست دادن عاصمه جهانگیر ناراحتم او در زمینه دموکراسی و حقوق بشر پیشرو بود.»

یوسف زای افزود: «یک هفته پیش در آکسفورد با او ملاقات کردم. نمی‌توانم باور کنم او دیگر در میان ما نیست. بهترین ادای احترام به او، ادامه راهش در زمینه حقوق بشر و دموکراسی است.»

 

View image on TwitterView image on Twitter

Heartbroken that we lost Asma Jahangir – a saviour of democracy and human rights.

I met her a week ago in Oxford. I cannot believe she is no more among us. The best tribute to her is to continue her fight for human rights and democracy.

عاصمه جهانگیر کیست؟

عاصمه جهانگیر در 27 ژانویه 1952 در شهر لاهور ایالت پنجاب پاکستان و در خانواده‌ای روشنفکر و فعال در زمینه حقوق بشر به دنیا آمد. پدرش مالک غلام جیلانی کارمندی بود که پس از بازنشستگی وارد حوزه سیاست شد و به دلیل مخالفت با دیکتاتورهای نظامی سال‌ها در زندان ماند. مالک غلام جیلانی همچنین بارها به دلیل نظراتش درباره اقدامات نظامی پاکستان در بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد، زندانی و زمین‌های متعلق به خانواده‌اش مصادره شد. مادر عاصمه جهانگیر نیز از معدود زنانی بود که در آن زمان تحصیلات عالی داشتند. او که در یک دانشگاه مختلط درس خوانده بود به مبارزه با سیستم فرهنگی سنتی آن زمان پرداخت.

عاصمه جهانگیر در سال 1978 از دانشگاه پنجاب در مقطع لیسانس حقوق فارغ‌التحصیل شد. علاوه بر این از دانشگاه‌های سانت گالن سوئیس، دانشگاه کوئینز کانادا، دانشگاه سایمون فریز کانادا و دانشگاه کرنل آمریکا دکترای افتخاری دریافت کرد.