وزارت امور خارجۀ آمریکا: کلیۀ ویزاهای صادر شده برای ایرانیان فاقد اعتبار است و صاحبان گرین کارت پیش از سفر به آمریکا کسب تکلیف کنند

trampدر پی صدور «فرمان اجرائی» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا، به تاریخ ۲۷ ژانویه/ ۸ بهمن، اعطای روادید برای شهروندان هفت کشور و از جمله ایران تا هنگامی که تصمیم دیگری در این زمینه گرفته شود به حال تعلیق در آمد. داشتن شهروندی کشور دیگری غیر از ایران برای افرادی که ملیّت ایرانی خود را حفظ کرده‌اند، تغییری در این ممنوعیت ایجاد نمی کند. وزارت امور خارجۀ آمریکا با پاسخ به برخی پرسش‌ها، کوشش کرد بخشی از ابهامات در این زمینه را رفع کند.

بر اساس توضیحات وزارت امور خارجه آمریکا، کلیۀ ویزاهای معتبر صادر شده برای ایرانیان لغو شده و برای سفر به آمریکا فاقد اعتبار است. این تصمیم شامل کلیۀ ایرانیانی نیز می شود که علاوه بر ایرانی بودن دارای ملیّت دیگری نیز هستند و روادید معتبر آمریکا در گذرنامۀ غیرایرانی آنان صادر شده باشد.

وزارت امور خارجۀ آمریکا در همین حال اعلام کرد که «کلیّۀ مراحل مربوط به صدور ویزا تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق در آمده است». بر همین اساس، کلیۀ قرارهای مصاحبه برای تقاضای ویزا لغو شده است و بنابراین متقاضیان نباید به بخش های کنسولی محل مصاحبۀ خود مراجعه کنند. وزارت امور خارجۀ آمریکا تاکید می کند که شهروندان ایرانی حتی اگر تابعیّت کشور دیگری را نیز دارند و از پیش دارای وقت مصاحبه برای دریافت روادید هستند، باید از مراجعه به مقامات کنسولی آمریکا خودداری کنند، زیرا آنان «امکان برگزاری مصاحبه» با این افراد را ندارند.

وزارت امورخارجۀ آمریکا همچنین اعلام کرده است که در حال حاضر نمی تواند اطلاعاتی در بارۀ مراحل و روند پرونده‌های ایرانیانی که در انتظار دریافت ویزا هستند در اختیار آنان قرار دهد، زیرا در حال حاضر روند بررسی این پرونده‌ها نیز متوقف شده است.

براساس همین اطلاعات، برخی سفرهای رسمی دولتی، سفرهائی که در چهارچوب امور رسمی سازمان‌های بین المللی و یا برای این سازمان‌ها و از جمله درارتباط با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) صورت می گیرد و نیز سفر برخی مقامات مشمول این تعلیق نیستند.

وزارت امور خارجۀ آمریکا به ایرانیانی که دارای گرین کارت هستند توصیه می کند پیش از سفر در بارۀ معافیّت خود از این قاعده با وزارت امنیّت ملّی آمریکا تماس بگیرند. بگفتۀ این وزارت هر چند در حال حاضر ادارۀ گمرک و گشت مرزی آمریکا به صاحبان گرین کارت اجازۀ ورود به این کشور را می دهد، امّا این «وضعیّت همواره در حال تغییر و نوسان است» و بنابراین برای اطلاع دقیق‌تر از قاعدۀ جاری باید با وزارت امنیّت ملّی آمریکا * تماس گرفت.

شهروندان ایرانی که دارای ملیّت آمریکائی نیز هستند و با گذرنامۀ آمریکائی خود سفر می کنند، صبیعتاً مشمول این تعلیق و ممنوعیّت نمی‌شوند. برای اطلاعات به روز شده می توانید به دو پایگاه خبری رسمی دولت آمریکا در این زمینه مراجعه کنید:
www.travel.state.gov