آنتونیو گوترش: جهان یک چهره بزرگ حقوق بشر را از دست داد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با گرامی‌داشت یاد عاصمه جهانگیر حقوقدان و فعال حقوق بشر پاکستانی از آنچه «شجاعت او در تلاش در راه عدالت و برابری همگانی» نامید، قدردانی کرد. خانم جهانگیر روز یکشنبه به علت سکته قلبی در بیمارستانی در شهر لاهور پاکستان درگذشت. دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای افزود جهان «یک چهره بزرگ حقوق بشر» را از دست داد.

عاصمه جهانگیر از بنیانگذاران «کمیسیون حقوق بشر پاکستان» و رئیس «کانون وکلای دیوان‌عالی کشور پاکستان» بود. او گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از جمله در امور ایران بود.

عاصمه جهانگیر مدافع سرسخت دموکراسی و منتقد ارتش قدرتمند پاکستان و اسلامگرایان افراطی بو د. او همچنین در سالهای اخیر از مخالفان اعدام متهمان به تکفیر و خداناباوری بود.

بیشتربخوانید

عاصمه جهانگیر به عنوان فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان پاکستان از سال‌ها پیش شناخته شده بود. او از پایه‌گذاران گروه حقوق بشر پاکستان بود که به عضویت فدراسیون جهانی جامعه‌های حقوق بشر در‌آمد. او همچنین سالیان دراز با سازمان ملل همکاری داشت.

او که به دلیل مبارزات ضددیکتاتوری‌اش هم در دوران حکومت ژنرال محمد ضیاء الحق و هم در دوران حکومت ژنرال پرویز مشرف مدتی را در زندان یا حصر خانگی گذرانده بود،‌ در سال ۲۰۱۰ به ریاست کانون وکلای پاکستان رسید.

جهانگیر جوایز مدنی و حقوق بشری متعددی را در عرصه ملی و بین‌المللی دریافت کرده بود و از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر اعدام‌های خودسرانه ‌بود.

او همچنین از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ مسئولیت گزارشگری سازمان ملل در امر آزادی عقیده و مذهب را به عهده گرفت. او در همین دوران بارها به نقض حقوق بهائیان در ایران انتقاد کرد.