وزیر دفاع بریتانیا ایران را تهدیدی برای منطقه و جهان دانست

وزیر دفاع بریتانیا و یک مقام پارلمانی این کشور روز گذشته طی اظهاراتی جداگانه با انتقاد شدیداللحن از ایران اقدام‌های آن در منطقه و جهان را غیرسازنده، مخرب و تهدیدآمیز خواندند.

وزیر دفاع بریتانیا، گوین ویلیامسن روز دوشنبه 12 فوریه در گفت‌‌وگو با شبکه خبری “ای بی سی” نظام ایران را تهدیدی برای همه منطقه و جهان توضیف کرد .

او در این گفت‌و‌گو بیان کرد: “باید اطمینان حاصل کرد که با هرگونه هدف بدخواهانه مقابله می‌شود. ما شاهد افزایش چالش‌ها نه تنها از سوی چین، بلکه از سوی روسیه و ایران نیز هستیم. لذا باید به‌طور مدام کسب اطمینان کنیم که امنیت، زیرساخت‌های حیاتی و ملی مورد محافظت قرار می‌گیرد”.

از سوی دیگر “تام توگند‌هت” رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا به روزنامه اماراتی انگلیسی‌زبان “نشنال” گفت: “اقدام‌های ایران نه تنها در منطقه، بلکه در بسیاری دیگر از نقاط جهان به شدت نگران‌کننده است. در واقع لغو تحریم‌هایی که ایرانی‌ها می‌خواهند صورت بگیرد، مبنای آن حسن نیت است اما زمانی که دولت این کشور موشک آزمایش کرده و آن‌ها را به ریاض شلیک می‌کند، دست‌یابی به حسن نیت به شدت دشوار می‌شود”.

وی همچنین گفت: “باور دارم که دولت ایران باید به شدت به آینده بیندیشد، زیرا در روند کنونی رفاه (در این کشور) کاهش یافته و تحریم‌ها لغو نخواهد شد”.

این نماینده عضو پارلمان بریتانیا در ادامه بر “ضرورت مقابله با نقش ویرانگر ایران در منطقه تاکید کرد و افزود: “جامعه جهانی از سوی سازمان ملل متحد ماموریت دارد تا با دولت ایران درباره حمایت این کشور از جنگ نیابتی شبه‌نظامیان حوثی بر علیه سعودی گفت‌‌وگو کند. این اقدا‌م‌ها قابل قبول نیست و باید متوقف شود”.

روز گذشته نیز بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که درباره نقش ایران در رویارویی رخ داده در مرزهای اسرائیل و سوریه نگران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز بوریس جانسون روز دوشنبه 12 فوریه 2018 گفت: “ما درباره رفتارهای ایران که تلاش‌ها برای آغاز روند صلح حقیقی در سوریه را نادیده می‌گیرند، نگرانیم”.

او افزود: “ما از روسیه می‌خواهیم نفوذ خود را برای فشار بر رژیم [سوریه] و حامیانش با هدف جلوگیری از اقدامات تحریک‌آمیز و همچنین عدم افزایش تنش به کار گیرد تا زمینه راه‌حل سیاسی گسترده‌تر فراهم شود”.

آتش ضدهوایی سوریه روز شنبه 10 فوریه یک جنگنده اسرائیلی را در مسیر بازگشت از عملیات بمباران مناطق تحت حمایت ایران در سوریه سرنگون کرد.