تیلرسون: ایران باید شبه‌نظامیانش را از سوریه خارج کند

رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا، گفت که ایران باید نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند. وزیر امورخارجه آمریکا که روز چهارشنبه چهاردهم فوریه، در یک نشست خبری با همتای اردنی خود در امان سخن می‌گفت همچنین از ایران خواست تا اجازه دهد روند صلح در گفت‌وگوهای ژنو شکل بگیرد.

وزیر خارجه ایالات متحده درباره دخالت ایران در کل منطقه خاورمیانه گفت: ما به طور شفاف موضع خود را در مورد حضور بی ثبات کننده ایران در یمن، در سوریه، لبنان و عراق بیان کرده ایم. نظر ما اینست که فکر می کنم دیدگاه جامعه بین المللی نیز هست، حضور ایران در این کشورها نه تنها کمکی نیست، ثبات هم ایجاد نمی کند. برای شهروندان آنها امنیت به ارمغان نمی آورد. ما از ایران خواسته ایم که نیروهای خود را به کشورش برگرداند، زیرا به باور ما این راه درست آینده است.

آقای تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی دیگر از این گفتگو گفت ایران صرفا به این دلیل که ما از آنها خواسته ایم به خروج از منطقه و سوریه تن نخواهند داد.

وی افزود فکر می کند که در پایان اراده مردم سوریه که خواهان سوریه ای آزاد، دموکراتیک و یکپارچه هستند پیروز خواهد شد و با این پیروزی دخالت ایران در کشورشان جایی نخواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا در سفر پنج روزه خود در مصر و کویت حضور یافت و قرار است به چند کشور دیگر نیز سفر کند.

رکس تیلرسون همچنین در اردن با نصر الحریری، رئیس کمیته مذاکرات سوریه، اصلی ترین گروه مخالف بشار اسد دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار، حریری در صفحه توئیتر خود نوشت که این کمیته بر ضرورت شناخته شدن حملات شیمیایی رژیم بشار اسد به عنوان جنایت جنگی تأکید کرد و خواستار رعایت توافق درباره مناطق امن شد.