لیندا فروم «سناتور کانادایی »خواستار انتقال جسد سیدامامی به کانادا برای کالبدشکافی شد

ل

لیندا فروم، سناتور حزب محافظه‌کار کانادا واکنش “ملایم” دولت این کشور به مرگ کاووس سیدامامی، دانشمند ایرانی کانادایی را مورد انتقاد قرار داد و خواستار انتقال جسد او به کانادا شد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه 14 فوریه 2018 گزارش کرد لیندا فروم، سناتور کانادایی اظهارات ایران درباره خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین را رد کرده و گفت: «تردیدی نیست که ما کوچکترین اعتمادی به این حرف‌ها نداریم.»

او افزود: «وقتی شما در زندان اوین در بند هستید، کنترل زندگی خود را در دست ندارید. اینکه پروفسور [کاووس سیدامامی] در زندان درگذشته، تنها یک علت می‌تواند داشته باشد و آن اینست که وی به قتل رسیده‌است. این تنها اتفاقی است که در آن محل می‌تواند روی داده باشد.»

این سناتور کانادایی با تاکید بر ضرورت انجام یک کالبدشکافی مستقل، همچنین به طور تلویحی به مرگ زهره کاظمی اشاره کرد و گفت: «اگر یک کالبد شکافی مستقل صورت نگیرد و دولت کانادا مُصراً خواستار آن نشود، باید به این نتیجه رسید که یک کانادائی دیگر در زندان اوین کشته شده است.»

کریستینا فری‌لند، وزیر امور خارجه کانادا روز سه‌شنبه 13 فوریه گفت: «ما به طور جدی نگران وضعیت بازداشت و مرگ آقای سیدامامی هستیم. اوتاوا چندین بار مراتب نگرانی خود را در این باره اعلام کرده است. او گفته: یک کانادایی فوت شده است. ما انتظار داریم که دولت ایران اطلاعات و توضیحاتی درباره شرایط و وضعیت این تراژدی ارائه کند.»

کاووس سیدامامی فعال محیط زیست و دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، استاد ارتباطات و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بود. او روز پنج‌شنبه 8 فوریه 2018 در زندان اوین درگذشت. مقامات ایرانی می‌گویند که او در سلول خود دست به خودکشی زده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران روز یکشنبه 11 فوریه 2018 به خبرگزاری ایلنا گفت: «این فرد یکی از همان متهمان (فعال محیط زیست) بوده و با توجه به اینکه می‌دانسته‌ است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متأسفانه در زندان دست به خودکشی زده‌است.»

مقامات ایران می‌گویند فیلمی از خودکشی سیدامامی دارند و آن را برای برخی نمایندگان مجلس ایران پخش کرده‌اند. علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این فیلم گفت که فیلم زندان نشان می‌دهد که دکتر سیدامامی پیراهن خود را درآورده و برای خودکشی آماده می‌شود. در سوی مقابل علی مطهری، نایب رئیس مجلس گفت که توضیحات کارشناسان در این جلسه کافی نبود و لحظه خودکشی در فیلم پخش شده مشهود نیست.

دادستان تهران پیش از این کاووس سید امامی و دیگر بازداشت‌شدگان را به جاسوسی متهم کرده و گفته بود: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران نیز 12 فوریه به خبرنگاران گفته بود: « این افراد به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صیهونیستی و آمریکا در روزهای گذشته دستگیرشده‌اند و برخی از آنها در بازداشت هستند.»

هرانا ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت‌شدگان را کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه «امام صادق» و مدیرعامل پیشین سازمان حیات‌وحش میراث پارسیان، هومن جوکار مدیر پروژه یوز آسیایی به همراه همسرش نیلوفر بیانی به عنوان سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، مراد طاهباز فعال محیط زیست و 2 نفر دیگر از همکاران موسسه”حیات وحش میراث پارسیان” که هویت آنان کماکان در حال بررسی است، معرفی کرده بود.