پرواز تهران‌ـ‌یاسوج هواپیمایی آسمان با ۶۶ سرنشین سقوط کرد

سقوط

هواپیمای مسافربری شرکت «آسمان» با ۶۶ مسافر و خدمه پرواز سقوط کرد.

مدل هواپیمای ملخ‌دار ATR72 که امروز در سمیرم اصفهان سقوط کرد

این هواپیما که بامداد یکشنبه ۲۹ بهمن تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود، ۵۰ دقیقه پس از پرواز از رادار ناپدید شد.

این هواپیما در کوه‌های پادنا در روستای کهنگان، ۱۲۰ کیلومتری شهرستان سمیرم اصفهان سقوط کرده است.

بنا به گزارش‌ها، هواپیما با کوه دنا برخورد کرده است. نیروهای امدادرسان هنوز به محل حادثه دسترسی نیافته‌اند.

محمد تقی طباطبایی، مدیر روابط عمومی هواپیمایی «آسمان» اعلام کرد که هواپیما ساعت هشت صبح با ۶۰ مسافر، دو مهماندار، دو مأمور امنیت پرواز و خلبان و کمک‌خلبان از تهران برخاسته است. او گفت تمام سرنشینان هواپیما کشته شده اند.

یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش ایران گفته است که به دلیل مه‌آلودبودن هوا و شرایط نامساعد جوی، امکان پرواز بالگردها برای شناسایی منطقه وجود ندارد. به همین دلیل نیز اورژانس هوایی قادر به فرود نبوده و اورژانس‌های زمینی به محل حادثه اعزام شده اند.

بنا به گزارش‌ها، این هواپیما از نوع ART72 بود. شرکت ایران‌ایر (هما) فوریه گذشته قراردادی را برای ساخت ۲۰ فروند از این نوع هواپیما با شرکت فرانسوی‌ـ‌ایتالیایی ATR امضا کرد.

ایران پس از امضای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با قدرت‌های گروه ۱+۵ توانست هواپیماهای جدیدی را برای ناوگان هوایی فرسوده خود خریداری کند.

علاء الدین بروجردی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران اعلام کرده که این هواپیما از ۲۰ سال پیش در ناوگان هوایی مشغول به کار بوده و از جمله هواپیماهایی نیست که پس از رفع تحریم‌ها به واسطه توافق هسته‌ای خریداری شد.

هواپیما ART72 «ملخ‌دار» است و دارای موتور جت پروانه‌ای و با هواپیماهای دارای موتور جت پره‌ای از این نظر تفاوت دارد. هواپیماهای ملخ‌دار در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کنند و برای سفرهای دارای فاصله کوتاه مناسب هستند.

حجت‌الله فولاد، خلبان هواپیمایی که امروز با برخورد به کوه دنا سقوط کرد، آذر ۱۳۹۲ جلوی سقوط هواپیما در مسیر یاسوج ـ تهران را گرفت و جان ۶۰ مسافر را از مرگ حتمی نجات داد. او امروز در سقوط هواپیما درگذشت.

حجت‌الله فولاد، خلبان پرواز

در واکنش به سقوط این هواپیما، ستاد بحرانی در یاسوج تشکیل شده است.