ترامپ: هرگز با ارسال پول به ایران توسط دولت اوباما کنار نیامده‌ام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز یکشنبه ۲۹ بهمن بار دیگر از ارسال پول توسط دولت باراک اوباما برای ایران انتقاد کرد و گفت که هرگز با این موضوع کنار نیامده است.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «هرگز با این واقعیت کنار نیامدم که اوباما توانست یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران بفرستد و هیچ کسی در کنگره، اف‌بی‌آی یا وزارت دادگستری خواهان تحقیق در این زمینه نشد!»

این توئیت در دومین سالگرد پرداخت این پول از سوی واشینگتن به تهران منتشر شده است.

دولت اوباما در بهمن سال ۱۳۹۴ این مبلغ را به صورت نقد و با ارزهای غیرآمریکایی با هواپیما به ایران فرستاد. دولت سابق آمریکا استدلال کرد که این پول بابت حل‌وفصل یک دعوای حقوقی میان تهران و واشینگتن بر سر یک معامله تسلیحاتی در دوران حکومت شاه پرداخت شده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌جورنال ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ گزارش داد که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سود ناشی از دیرکرد قرارداد نظامی میان ایران و آمریکا، در دو محموله نقدی به جمهوری اسلامی پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، مبلغ یاد شده در روزهای دوم و ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ از اروپا به ایران ارسال شد.

۴۰۰ میلیون دلار مربوط به اصل پول قرارداد نیز به صورت یورو، فرانک سوئیس و سایر ارزهای خارجی روز ۱۷ دی ۱۳۹۴ در جعبه‌های چوبی با یک هواپیمای باری از سوییس به ایران فرستاده شد. این پرداخت درست در روزی انجام شد که جمهوری اسلامی ایران چهار زندانی ایرانی- آمریکایی را آزاد کرد.

دولت اوباما سرانجام تصدیق کرد، تا زمانی که زندانیان ایرانی- آمریکایی‌ آزاد و از ایران خارج نشدند پرداخت پول متوقف شده بود.جمهوریخواهان کنگره این پرداخت را «باج» آمریکا به ایران ارزیابی کردند ولی دولت اوباما این ادعا را رد کرد. .

جمهوریخواهان گفتند که پرداخت پول نقد قابل ردیابی نیست و حال در اختیار کشوری قرار گرفته که در صدر فهرست کشورهای حامی تروریسم است، و این باعث می‌شود پول یاد شده برای حمایت مالی از تروریسم در سراسر جهان به کار گرفته شود.

دولت اوباما پیشتر اعلام کرده بود که به علت تحریم‌ها علیه ایران، امکان پرداخت فرع و اصل بدهی به تهران را از طریق بانکی نداشته است.

آقای ترامپ پیشتر نیز بارها به پرداخت پول به جمهوری اسلامی در چارچوب توافق اتمی انتقاد کرده بود.

دولت آقای اوباما اعلام کرد که پول پرداخت شده اصل و سود طلب ۴۰۰ میلیون دلاری ایران از دولت آمریکا بود که پیش از انقلاب برای خرید سلاح از سوی ایران به آمریکا پرداخت شده بود. به دلیل اینکه آمریکا از فروش سلاح خودداری کرده بود، دادگاه رای به بازپرداخت پول به ایران داد.

با این حال، برخی از جمهوریخواهان و منتقدان توافق هسته‌ای پرداخت پول به ایران همزمان با آزادی زندانیان آمریکایی توسط جمهوری اسلامی را نوعی باج به حکومت ایران تلقی کرده و از آن انتقاد کردند.