آمریکا یک شرکت ملی ترکیه و سه کمپانی دیگر این کشور را به اتهام تامین قطعات هواپیما برای «ماهان» مجازات کرد

ایالات متحده امتیازات صادراتی یک شرکت ملی ترکیه و سه کمپانی دیگر این کشور را به اتهام فروش قطعات آمریکایی هواپیما به خطوط هوایی ایران به حالت تعلیق در آورد.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌س نیوز روز دوشنبه ۳۰ بهمن گزارش داد که آمریکا اوایل ماه فوریه (اواسط بهمن) این اقدام را انجام داده اما ماجرا تاکنون از چشم رسانه‌ها دور مانده بود.

این گزارش می‌گوید که میرا ریچاردل معاون وزیر بازرگانی آمریکا روز پنجم فوریه در بیانیه‌ای تاکید کرده که این مجازات‌ها نشان می‌دهد تجارت با ایران در صورتی که مخالف قوانین صادراتی ایالات متحده باشد به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا آمده که شرکت ملی گولنیهال یگانه با تاسیس برخی شرکت‌های اقماری به نمایندگی از شرکت هواپیمایی «ماهان» ایران، برخی تجهیزات هواپیمایی را از ایالات متحده خریداری کرده است.

شرکت هواپیمایی ماهان به اتهام «انتقال سلاح و نیروی نظامی به سوریه» تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

وال‌استریت جورنال هم گزارشی در این باره منتشر کرده و نوشته است که اقدام شرکت‌های ترکیه‌ای اکنون موضع آن طیف از اعضای دولت دونالد ترامپ را تقویت می‌کند که مخالف قرارداد شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران هستند.

بوئینگ سال ۲۰۱۶ پیرو توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران قراردادی به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار با ایران امضا کرد. ایران تلاش می‌کند ناوگان هوایی خود را که فرسوده شده است نوسازی کند. اما اکنون مشخص نیست که سرنوشت این قرارداد چه خواهد شد.

سی‌بی‌اس نیوز می‌گوید که لغو احتمالی قرارداد بوئینگ با ایران می‌تواند هم بر توافق هسته‌ای تاثیر بگذارد و هم بر قرارداد با هواپیماسازی ایرباس که گرچه شرکتی اروپایی است اما تنها توانست پس از توافق هسته‌ای مجوز فروش هواپیما به ایران را از آمریکا بگیرد.