دبیر کل سازمان ملل غوطه شرقی را “دوزخی بر زمین” توصیف کرد

آنتونیو گوترش با توصیف غوطه شرقی به عنوان جهنمی بر کره زمین، می‌گوید هم اکنون ۴۰۰ هزارتن در این منطقه از سوریه، اسیر یک وضعیت دوزخی شده اند.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه “این یک تراژدی انسانی است که هر روز در برابر چشمان جهان گشوده تر می شود” خواستار توقف هرچه سریع‌تر این شرایطِ به گفته او “غیربشری” شد.

آقای گوترش گفت که از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که آتش‌بسی یک ماهه در سوریه برقرارکند و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه و خروج از منطقه برای دریافت کمک‌های پزشکی بدهد، حمایت می‌کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند، سوئد و کویت دو هفته پیش این طرح را به اعضاء ارائه کرده بودند اما به دلیل مخالفت روسیه با آتش‌بس ، پیشرفت مذاکرات نیز با دشواری مواجه شد.

با این حال نماینده روسیه در سازمان ملل، درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت ،با هدف بررسی وضعیت بحرانی در غوطه شرقی را ارائه داده است.
بنا به گزارشها، از روز یکشنبه تاکنون، ۳۰۰ غیرنظامی در غوطه شرقی کشته شده‌اند.
همزمان سازمان ملل از ایران، روسیه و ترکیه و آمریکا خواسته با اعمال نفوذ بر طرفین مخاصمه مانع ادامه بمباران‌ها و کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی شوند.
دبیرکل سازمان ملل متحد که روز چهارشنبه (۲۱ فوریه – دوم اسفند) در شورای امنیت سخن می‌گفت همزمان خواستار برقراری آتش‌بس در غوطه شرقی با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و رسیدگی به وضعیت مجروحان حملات هوایی ارتش سوریه شده است.

حملات جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه به غوطه شرقی در حومه دمشق، در چند روز گذشته شدت یافته و آن طور که نهادهای حقوق بشری وامدادی گزارش کرده‌اند صدها غیرنظامی از جمله چندین کودک در جریان این بمباران‌ها جان باخته‌اند.

دولت سوریه مدعی است جنگنده‌هایش مواضع گروه های شورشی- که دمشق آنها را “تروریست” می‌خواند- را هدف می گیرد اما گزارش‌های متعددی از کشته شدن غیرنظامیان در مناطق مسکونی غوطه‌شرقی مخابره شده است.

فاجعه انسانی

دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با اشاره به وخامت اوضاع در مناطق محاصره شده گفت: “به عقیده من غوطه شرقی دیگر توان صبر کردن ندارد. این یک فاجعه انسانی است که مقابل چشمان ما در حال روی دادن است و من نباید اجازه دهیم که این تراژدی به فجیع‌ترین شکل ممکن ادامه یابد.”

در همین حال، روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، برای بررسی وضعیت در غوطه شرقی، از شورای امنیت درخواست تشکیل جلسه اضطراری کرده است.

قرار است این جلسه فردا، پنجشنبه، در نیویورک با حضور ۱۵ عضو این شورا برگزار شود.