آژانس بین‌المللی: ایران تصمیم دارد نیروگاه اتمی دریایی بسازد

اتمی

آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای روز پنجشنبه 23 فوریه 2018 در گزارش سری گفت، ایران با طرح احتمال ساخت راکتورهای هسته‌ای برای کشتی‌های دریایی به ایالات متحده هشدار دیپلماتیک داده است.

ایران گفته است که این کشور هنوز به تمام محدودیت‌هایی وضع شده در تحت چارچوب توافق هسته‌ای که با قدرت‌های جهانی امضا کرده است، پایبند است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که ایران همچنان به محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای اصلی طبق توافقنامه اتمی پایبند است اما در عین حال اما در عین حال به این آژانس اطلاع داده است که تصمیم دارد در آینده واحدهای از نیروگاه هسته‌ای دریایی را ایجاد کند.
این تصمیم ایران زمانی مطرح می‌شود که تهران اخیرا تهدید کرده بود که چنانچه توافق هسته‌ای از هیچگونه دستاوردی اقتصادی برخوردار نباشد و بانک‌های بین المللی بزرک همچنان ایران را تحریم کنند، از توافق اتمی خارج خواهد شد.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها مخالفت خود را با توافق هسته ای امضا شده در سال 2015 اعلام کرده است ترامپ معتقد است که این توافق تنها برای یک دوره زمانی مشخص امضا شده است همچنین این توافق شامل برنامه موشکی بالستیک ایران نشده است .وی متحدان اروپایی خود را بین دو گزینه قرار داد یا «تعدیل» توافق هسته یا خروج ایالات مکتحده آمریکا از این توافق.

ایران از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تاکنون به تمام بندهای توافق هسته‌ای به خصوص در رابطه با ذخیره سازی یورانیوم پایبند بوده است.
تهدید به لغو توافق هسته از سوی ایران

ایران پیشتر تهدید کرده بود که در صوذتی که خواسته های اقتصادی این کشور برآورده نشود توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد. حسن روحانی در سال 2016 در باره طرح ساختن واحدهای اتمی دریایی در واکنش به آنچه که «نقض» توافق هسته‌ای از سوی غرب توصیف کرد، سخن گفت.

روحانی به عدم دادن امتیازات اقتصادی از سوی غربی‌ها پس از توافق هسته‌ای به خصوص که بسیاری از نهادهای بزرگ مانند بانک معروف غربی حاضر به معامله با ایران نیستند، انتقاد کرد .اغلب این بانک‌ها از ترس نقض تحریم های مالی جدیدی از سوی ایالات متحده علیه ایران از معامله با تهران خودداری می کند.

یک دیپلمات عالی رتبه به خبرگزاری رویترز گفته است معلوم نیست این هشدار ایران به طرح قدیمی‌اش برمی گردد یا اینکه واکنش جدیدی در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ بیان شده است.

وی افزود:«هشدارهای ایران نسبت به ایجاد واحدهای هسته‌ای دریایی از نظر اجرای عملی به مدت زمان طولانی نیاز دارند لذا جایی برای نگرانی ندارد.

آژانس بین المللی از ایران خواسته است، که برای هر تصمیمی در باره ایجاد هر گونه فعالیت اتمی مسالمت آمیز یاغیره ابتدا بایستی تمام مشخصات و اطلاعات آن فعالیت را به آژانس ارائه دهد.