چیزی شبیه قیامت، ره‌آورد موشک‌های شیمیایی اسد برای کودکان خان‌شیخون

 

حملات شیمیایی رژیم بشار اسد به شهرک خان‌شیخون

شبکه CBS آمریکا فیلمی روی صفحه توئیتر خود منتشر کرد که یکی از حملات شیمیایی رژیم بشار اسد به شهرک خان‌شیخون در استان ادلب سوریه را نشان می‌دهد.

پزشکی که کوشیده مجروحان این حمله شیمیایی را درمان کند، این حادثه را به “روز قیامت” توصیف کرد. در ویدئوی منتشر شده برخی قربانیان روی زمین افتاده و بر اثر استنشاق گازهای سمی در حال جان دادن هستند. امدادگران نیز می‌کوشند با پاشیدن آب روی آنها، قربانیان را از مرگ نجات دهند.

شبکه CBS روز یکشنبه 25 فوریه 2018 در برنامه “60 دقیقه” این ویدئو را در چارچوب گزارشی که بمباران شیمیایی خان‌شیخون می‌پردازد، پخش خواهد کرد.

ارتش آمریکا در پاسخ به بمباران شیمایی خان‌شیخون، 59 موشک به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرد. گمان می‌رود هواپیما یا هواپیماهایی که این حمله شیمیایی را انجام داده‌اند، از این پایگاه به هوا برخاسته‌اند.

این فیلم ناگوار برای اولین بار تصاویر تاثیر وحشتناک و مرگبار تسلیحات کشتار جمعی و شیمیایی روی غیرنظامیان را نشان می‌دهد. رژیم سوریه از آغاز بحران این کشور تا کنون بیش از 200 بار با تسلیحات شیمیایی شهروندان غیرنظامی را هدف قرار داد. 6 حمله شمیایی از این حملات در سال جاری صورت گرفت.

حمله شیمیایی به شهرک‌ خان‌شیخون موجب مرگ 100 نفر و زخمی شدن حداقل 200 نفر شد. بخش اعظم کشته و زخمی‌ها زنان و کودکان بودند.

به گزارش ادموند مولیت، رئیس هیات بین‌المللی تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، شهرک خان‌شیخون در استان ادلب که تحت کنترل نیروهای مخالف بشار اسد بود، 4 آوریل 2017 با گاز سارین مورد هجوم قرار گرفت.

مصطفی الحاج، یکی از نیروهای دفاع شهری سوریه گزارش کرد که بلافاصله پس از حمله شیمیایی نیروهای دفاع شهری سوریه که به “کلاه خود سفید” معروف هستند، کوشیدند قربانیانی را که دچار بی‌هوشی شده بودند و از دهانشان کف خارج می‌شد، نجات دهند ولی بسیاری از آنان جان باختند.

در گزارشی که شبکه CBS روز یکشنبه پخش خواهد کرد و بخش‌هایی از آن روی صفحه توئیتر این شبکه منتشر شده، مامون مراد، پزشک سوری که کوشیده بود جان بیماران و قربانیان این حادثه را نجات دهد، گفت که خودش نیز مقداری از گاز را استنشاق کرده و تا ماه‌ها حنجره او مشکل داشته است.

این پزشک سوری گفت: «کوشیدیم اجساد کودکان قربانی را چندین مرتبه با آب بشوییم ولی این کار فایده‌ای نداشت. شرایط آنقدر ناگوار بود که شبیه روز قیامت بود.»
پس از وتو شدن

در پی وتو شدن ادامه فعالیت هیات بین‌المللی تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه از سوی روسیه در شورای امنیت، ادموند مولیت از ریاست این هیات کنار رفت.

او پیش از آن اعلام کرده بود که منبع گاز سارینی که در حمله به خان شیخون استفاده شده بود، منابعی بود که رژیم سوریه در طی سالها آنها را تهیه کرده بود.

دمشق ادعا کرد که اپوزیسیون سوریه حمله شیمیایی به خان شیخون را ترتیب داده تا چهره رژیم سوریه را بدنام کند ولی ادموند مولیت گفت که تولید حجم زیاد گاز استفاده شده در این حمله نیازمند تاسیسات گسترده و ادوات پیچیده‌ای است که مخالفان بشار اسد به آنها دسترسی ندارند.