محمدرضا باهنر: مقام‌های قضایی منتظر شرایط برخورد با احمدی‌نژاد هستند

محمود احمدی‌نژاد٬

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل از مقام‌های قضایی ایران گفت که با وجود «آمادگی» برای برخورد با محمود احمدی‌نژاد٬ رئیس‌جمهوری پیشین ایران٬ باید «شرایط» آن فراهم شود.

محمدرضا باهنر بدون اشاره به نام و سمت این مقام‌های قضایی٬ گفته که آنها معتقدند که آقای احمدی‌نژاد٬ «به اندازه کافی مرتکب جرم شده است».

وی افزوده است: «مقامات قضایی گفته‌اند که برای برخورد با احمدی‌نژاد آمادگی وجود دارد و به اندازه کافی هم جرم مرتکب شده است ولی شرایط برخورد باید فراهم شود».

باهنر اضافه کرده که «حرکات احمدی‌نژاد دارد یک مقدار تند می‌شود. این حرکات ابتدا به بهانه عملکرد برخی قوا بود اما الان به سمت ایرادگرفتن از کلیت نظام می‌رود».

اشاره وی درباره «ایراد گرفتن از کلیت نظام»٬ به نامه اخیر رئیس دولت‌های نهم و دهم به رهبر جمهوری اسلامی بر می‌گردد که خواستار برکناری رئیس قوه قضاییه و «برگزاری فوری و آزاد انتخابات» در کشور بدون دخالت «نهادهای انتظامی» و «مهندسی شورای نگهبان» شده است.

نامه احمدی‌نژاد که در وبسایت «دولت بهار» منتشر شده، واکنشی است به سخنرانی اخیر علی خامنه‌ای که اذعان کرده بود کشور دچار بی‌عدالتی است و مقامات نظام باید در این زمینه عذرخواهی کنند. وی همچنین پذیرفته بود که اعتراضات مردم علاوه بر دولت و قوه قضائیه٬ متوجه او نیز است.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در نامه خود با اشاره به «قدرت و اختیارات بسیار گسترده و بی‌بدیل» علی خامنه‌ای نوشته بود: برداشت این نیست که «این اظهارات صریح… صرفا توصیه‌هایی اخلاقی باشد، بلکه نیازمند اقدامات عملی و فوری برای اصلاح وضع کشور در جهت خواست و رضایت مردم است».

وی در ادامه پیشنهاداتی را «در راستای انجام اصلاحات اساسی» مطرح کرده که «قوای سه‌گانه و نهادها و ارگان‌های گوناگون» و حتی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را شامل می‌شود.

نامه‌های سرگشاده اخیر آقای احمدی‌نژاد علیه برادران لاریجانی و به ویژه دو نامه وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی با واکنش‌های منفی در میان اصولگرایان که پیشتر از وی حمایت می‌کردند٬ روبرو شده است.

از آن جمله عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ آقای احمدی‌نژاد را به «مهندسی» انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ متهم کرده و در کانال تلگرامی خود با اشاره به خاطره‌ای از روز «دوشنبه، ۲۵ خرداد ۸۸» نوشت که محمود احمدی‌نژاد اصرار داشته است که شورای نگهبان هر چه سریع‌تر نتیجه انتخابات را تایید کند.

محمدتقی مصباح یزدی٬ رئیس موسسه «امام خمینی» و از حامیان پیشین احمدی‌نژاد نیز گفته که «اگر کسانی ما را به خطوط انحرافی و زاویه‌دار از مواضع» رهبری «می‌کشند، هوشیار باشیم و از تاریخ درس بگیریم».

آقای مصباح یزدی بدون اشاره به نام احمدی‌نژاد افزوده بود: امروز «برخی کسانی که بدست» روح‌الله خمینی و «همین انقلاب به مقامی رسیدند، کارشان به جایی رسیده که می‌خواهند اصل این نظام را بر باد دهند».

پدر معنوی جبهه پایداری و حامی رئیس دولت‌های نهم و دهم٬ «دهم آذرماه نیز گفته بود که امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم».

محسن رضایی٬ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز روز شنبه در واکنش به نامه‌نگاری‌ها و سخنرانی‌های انتقادی احمدی‌نژاد گفت: «کسانی که می‌بایست پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود در قبال مردم و کشور و نظام باشند، مطالبی را مطرح می‌کنند که خوراک تبلیغی دشمنان و رسانه‌های معاند بیگانه را فراهم می‌کند».

وی دو روز پیش نیز گفته بود: «برخی اوقات می‌شود عده‌ای که خود را خادم می‌دانند از روی جهل در کنار دشمن قرار می‌گیرند، اگر کسی می‌خواست نصیحت کند نباید ادبیاتش در کنار ادبیات دشمن قرار گیرد».

رهبر جمهوری اسلامی نیز پیش از این به‌طور تلویحی محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان وی را متهم کرده بود که «کار دشمن را در داخل انجام می‌دهند» و گفته بود: «کسانی که همه امکانات کشور دست‌شان هست یا بوده حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند».

انتقادها علیه محمود احمدی‌نژاد در حالی ادامه دارد که آیت‌الله علی خامنه‌ای در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ نظر احمدی‌نژاد را به نظر خود نزدیک‌تر از دیگران اعلام کرده بود.

احمدی‌نژاد و نزدیکان وی در حالی از انتخابات آزاد حمایت می‌کنند که وی چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات ۸۸، مخالفان و معترضان به انتخاب خود را «مشتی خس و خاشاک» خوانده بود.

اسفندیار رحیم مشایی٬ رئیس دفتر پیشین دولت دهم نیز که همچون حمید بقایی به دادگاه فراخوانده شده٬ روز شنبه گفته است: «بسیار خوشحال هستیم که در دوره جدید برای ایران عزیز و انقلاب ارزشمندمان نقش‌آفرینی کنیم».

وی با بیان اینکه «جامعه نسبت به مسئولان دستگاه قضایی سوال و انتقاد دارند»٬ از حمید بقایی به این دلیل که «با ایستادگی و مقاومت خود این رویه در دستگاه قضایی را افشا کرد»٬ قدردانی کرد.

رحیم‌مشایی افزوده که «به هیچ وجه‌ نه نگرانیم و نه می‌ترسیم. اگر چوبه دار هم بزنند خودم راحت از خانه بیرون می‌آیم و می‌روم بالا. اگر شلاق بزنند هم من‌ آماده هستم. هر نوع محکومیتی را استقبال و به آن افتخار می‌کنیم».