اختلاف دولت روحانی و تندروان بر سر بحران یمن در آستانه بررسی محکومیت ایران در شورای امنیت

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا، بریتانیا و فرانسه برای محکومیت نقش ایران در بحران یمن را در دست بررسی دارد، اختلاف بین طرفداران دولت و محافظه کاران تندرو در مورد رویکردهای رژیم در بحران یمن، بالا گرفته است.

سایت خبری تحلیلی «تابناک» وابسته به «محسن رضایی» فرمانده سابق سپاه و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار گزارشی تحلیلی از رویکرد «تخریبی و کارشکنانه» محافظه کاران تندرو ایرانی در قبال سیاست های دولت روحانی و نقش آن در رابطه با بحران یمن به شدت انتقاد کرد.

سایت تابناک در این باره نوشت «برخی در داخل ایران با عصبانیت تفاوت میان “تلاش برای پایان جنگ در یمن و محاصره این کشور” و پیشگیری از ایجاد دردسر حقوقی برای ایران در شورای امنیت از یک سو و “تن دادن به مذاکره بر سر منافع حیاتی ایران در منطقه” را از هم تفکیک نمی کنند.»

تابناک به پیشنهاد اخیر ارائه شده توسط «محمدعلی الحوثی»، رئیس کمیته عالی شبه نظامیان کودتاگر حوثی به دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت اشاره کرد و گفت «او طرحی را برای پایان جنگ در یمن پیشنهاد کرده است اما برخی از رسانه‌های ایران که ظاهرا ادامه شرایط بغرنج مردم یمن را فرصتی برای ادعاهای پوچ انقلابی‌گری خود می‌دانند، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن را آماج حمله های خود قرار داده اند که چرا در خصوص یافتن راهی برای توقف درگیری‌ها در یمن با مقامات انگلیسی مذاکره کرده‌اند؟».

تابناک با اشاره به مفاد طرح پیشنهادی محمدعلی الحوثی و شرایط بغرنج اوضاع و تشدید بحران یمن در سایه فشارهای بین المللی و شیوع وبا و قحطی در این کشور مدعی شده که این طرح «فرصتی مناسب برای پایان بحران در یمن» است که محافظه کاران تندرو در ایران از درک آن عاجز هستند.

تابناک محافظه کاران تندرو در ایران را به تلاش برای کارشکنی در موضوع مذاکرات ژنو در خصوص آینده یمن، سعی برای اخلال در آنچه «نقش ایران در روند آن» دانسته و موافقت با این ایده که «حوثی ها مواضع مذاکراتی خود را با ایران هماهنگ می‌کنند» متهم ساخته و گفت آنها با این کج فهمی ها و تحلیل های نادرست عملا به آنچه «اعتبار حوثی ها» نامید، خدشه وارد کردند.

این سایت خبری در ادامه توضیح داد و افزود:«..اکنون همزمان با انتشار طرح پیشنهادی حوثی ها برای توقف جنگ در یمن، سفیر ایران در لندن اعلام کرده است که در جریان سفر معاون وزیر خارجه (ایران) به انگلیس، موضوع تلاش برای توقف جنگ در یمن و همچنین خارج کردن بند محکومیت ایران در قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت در مورد یمن نیز مورد مذاکره قرار گرفته است.» اما این خبر باعث عصبانیت برخی در داخل ایران شده است که تفاوت میان «تلاش برای پایان جنگ در یمن» و پیشگیری از ایجاد دردسر حقوقی برای ایران در شورای امنیت از یک سو و «تن دادن به مذاکره بر سر منافع حیاتی ایران در منطقه» را از هم تفکیک نمی کنند».

تابناک تحلیل ها و دیدگاههای محافظه کاران تندرو مخالف دولت روحانی که هرگونه توافق اعم از داخلی یا خارجی در یمن را در جهت افزایش فشار بر شبه نظامیان حوثی تفسیر می کنند را اشتباه، فاقد ارزیابی صحیح و دچار عدم تفکیک دانسته است.

در پایان گزارش تابناک گفت «ما اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که بگوییم « خداوند مردم یمن را از دست .. تحلیل های اشتباه نجات دهد!»

ایران متهم است که با حمایت از شبه‌نظایمان حوثی و ارسال اسلحه به یمن قطعنامه های شورای امنیت درباره این کشور را نقض و به بحران در یمن دامن می زند.