چهار کشور، ایران را به توقف ارسال سلاح به حوثی‌ها فراخواندند

 سلاح به حوثی‌ها

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان سه‌شنبه 27 فوریه طی بیانیه مشترکی، ایران را به خاطر نقض قطعنامه‌ شورای امنیت در ممنوعیت ارسال سلاح به یمن محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه پس از آن صادر شد که روسیه روز دوشنبه گذشته، با به‌کارگیری حق وتو، مانع تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ اعمال فشار علیه ایران به دلیل ارسال سلاح به حوثی‌ها شده بود.

پس از استفاده از حق وتو توسط روسیه به سود ایران، شورای امنیت طی قطعنامه دیگری، ممنوعیت ارسال سلاح به یمن را بدون اشاره به ایران، تصویب کرد.

ایالات متحده آمریکا، ماه‌ هاست که برای محکومیت ایران و اعمال تحریم علیه این کشور در شورای امنیت، به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک ساخت ایران از سوی حوثی‌ها به خاک سعودی، تلاش می‌کند.

ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی در یمن، در این زمینه، مدارکی دال بر در دست داشتن ایران در ارسال سلاح به حوثی‌ها، ارائه کرده است.

گزارش کارشناسان وابسته به سازمان ملل،گفته بود ایران تحریم ارسال سلاح به یمن را رعایت نکرده است، اما این کارشناسان نتوانستند راه‌های ارسال این سلاح به حوثی‌ها را مشخص کنند.

روسیه می‌گوید که گزارش سازمان ملل، اشاره مستقیم به دست داشتن ایران در ارسال موشک‌ها به یمن، نکرده است.

مسکو همچنین می‌گوید که لاشه‌های موشکی که آمریکا در این رابطه به نمایش گذاشته، حتی اگر ساخت ایران باشد، دلیل کافی مبنی بر دست داشتن ایران در انتقال مستقیم آنها به یمن و نقض قطعنامه صادر شده از شورای امنیت در سال2015، نمی‌تواند باشد.

در بیانیه چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، آمده است که ایران باید فورا، همه فعالیت‌های‌ نقض کننده تحریم‌های شورای امنیت در ارسال سلاح به یمن را متوقف کند.