واکنش رژیم به تحریم‌های جدید اروپا

معاون وزیر خارجه ایران گفت: اگر برخی اروپایی‌ها به دنبال اقداماتی همچون اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای جهت خوشایند ترامپ باشند، مرتکب اشتباه محاسبه بزرگی شده و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیاتش خواهند دید.

خبرگزاری رویترز روز گذشته خبری را با این مضمون منتشر کرد که آلمان، فرانسه و انگلستان به منظور ترغیب «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق هسته‌ای به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده‌اند تحریم‌هایی جدید علیه حکومت ایران اعمال کند.

رویترز نوشت: تحریم‌های پیشنهادی سه کشور اروپایی، افراد دخیل در برنامه موشکی و فعالیت‌های سپاه در سوریه را هدف خواهند گرفت.

عراقچی در مورد موضع وزارت خارجه درباره ادامه حضور در برجام بدون حضور آمریکا تصریح کرد: موضع و جمع بندی ما این نیست که بدون حضور آمریکا و خروج یکجانبه آنها از برجام و نقض تمامی تعهدات آمریکا، برجام بتواند ادامه پیدا کند. تصور ما این است که برجام ادامه پیدا نخواهد کرد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: جمع بندی ما این است که اگر آمریکا از برجام خارج و تحریم های یکجانبه آنها برگردد، حتما ما برجام را ادامه نخواهیم داد چرا که منافع ما تامین نخواهد شد. هم به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا و هم به دلیل نقض فاحش برجام توسط آمریکا، تصور ما این است که برجام ادامه پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما «به طور کامل» نتوانسته ایم از دست آوردهای برجام استفاده کنیم، اظهار داشت: واقعیت این هست که وقتی آمریکا دید نمی تواند برجام را از بین ببرد، شرایطی را ایجاد کرد که کشورهای دیگر نگران باشند از کار کردن با ایران و بر اثر همکاری با ایران مورد جریمه های آمریکا قرار بگیرند و امروز به دلیل این فضای روانی، خیلی از شرکت ها و بانک ها با ایران کار نمی کنند و این یک واقعیتی است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بنا به سندی محرمانه ، آلمان، بریتانیا و فرانسه پیشنهاد داده‌اند که اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های موشکی و نقش رژیم ایران در سوریه تحریم‌هایی را علیه این رژیم وضع کند.

به گزارش بی بی سی، رویترز می‌گوید هدف قدرت‌های اروپایی از تحریم‌های تازه این است که آمریکا را مجاب کنند تا به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

تحریم جدید آمریکا مقدمه خروج از برجام است

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی مقدمه خروج این کشور از برجام است، گفت: آمریکا بعد از برجام 19 بار ما را تحریم کرد.

حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به تصویب طرح جدید در مجلس سنای آمریکا گفت: ظاهرا این طرح برای اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌های جمهوری اسلامی و موسوم به «قانون حقوق بشر و گروگان‌گیری ایران» است که باید در کنگره آمریکا هم تصویب شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که طرح مذکور در کنگره هم تصویب شود، افزود: بعد از برکناری تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و انتصاب پمپئو بجای وی، سرعت دولت آمریکا در تصویب تحریمها علیه ما بیشتر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وزیر خارجه جدید دولت ترامپ فردی است که توافق هسته ای و برجام را فاجعه آمیز توصیف کرده بود بنابراین اقدامات دولت ترامپ علیه برجام بیشتر خواهد شد.

نقوی حسینی تصریح کرد: 2 هفته پیش هم خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر تهیه پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید در مجلس آمریکا و تحریم سپاه و تلاش برای جلوگیری از عضویت جمهوری اسلامی در سازمان تجارت جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی. همه این اقدامات نشان دهنده ادامه اقدامات خصمانه آمریکا علیه ما است.

تصویب طرح نقض حقوق بشر در ایران

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی تحت عنوان “پاسخگویی در قبال حقوق بشر و گروگان‌گیری رژیم ایران” را به تصویب رساند.

به نقل از پایگاه خبری هیل، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی فراحزبی را تحت عنوان “پاسخگویی در قبال حقوق بشر و گروگان‌گیری حکومت ایران” به تصویب رساند که هدف آن افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر است.

با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مرحله بعدی این طرح باید در صحن مجلس نمایندگان به تصویب برسد و به سنا ارسال شود. در صورت تصویب طرح مذکور در سنا، به قانون تبدیل می شود و برای دولت ترامپ لازم الاجرا خواهد بود.

این طرح حکومت ایران را به “گروگان‌گیری و بازداشت” شهروندان آمریکا متهم می‌کند و از وزیر خارجه آمریکا خواسته که حداکثر ۱۲۰ روز بعد از اجرایی شدن طرح، گزارشی شامل راهبردهای پیشنهادی برای جلوگیری از “اقدامات رژیم ایران” در این زمینه‌ها ارائه کند.