سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس رژیم :هدف نهایی انتصابات اخیر در کاخ سفید، براندازی جمهوری اسلامی است

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی می گوید: هدف نهایی انتصابات اخیر در کاخ سفید، براندازی جمهوری اسلامی است.

نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: آمریکایی‌ها همچنان طرح براندازی را در دستور کار دارند. اقداماتی همچون تحریم با موضع‌گیری منفی در برجام یا طرح مباحث موشکی و حقوق بشر و نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی همه در راستای طرح براندازی است.

وی گفت: قبل از انتصاب جان بولتون، وزیر خارجه آمریکا تغییر کرد، تیلرسون به عنوان کسی که موضع حمایتی از برجام داشت، برکنار شد و فردی روی کار آمد که مخالف برجام است. این انتصابات همه نشان از هدف ترامپ برای براندازی جمهوری اسلامی دارد.

ترامپ عملا کابینه جنگی تشکیل داده است؟

دونالد ترامپ دو چهره‌ای که موضع شدیدا ضد جمهوری اسلامی دارند را به خدمت گرفت. آیا به خدمت گرفتن این چهره‌ها به معنای چرخش بنیادین ترامپ و تیم و دولت او در ارتباط با برجام و حکومت ایران است؟

در این رابطه یک کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه گوتینگن آلمان به یورونیوز گفته است: با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه و آغاز به کار آنها در ماه آوریل، رئیس جمهوری آمریکا در واقع کابینه جنگی تشکیل داده است. این کابینه به اندازه کافی وقت برای عمل دارد زیرا در طول سه سال باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ همراه او خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اخباری که درباره آمادگی رهبران آمریکا و کره شمالی برای دیداری نزدیک منتشر می‌شود، اگر دستگاه ترامپ با کره شمالی کنار بیاید، از این پس تمام تمرکز آمریکا بر حکومت ایران خواهد بود.

وی گفت: قضیه خارج شدن از برجام این بار بسیار جدی است. ترامپ گفته بود که یا باید برجام بر وفق نظر ایشان بازنگری و تغییر یابد یا آن را کنار خواهد گذاشت. من عزم دستگاه ترامپ در برخورد با حکومت ایران را جدی می‌دانم.

علاءالدین بروجردی ، رییس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییرات کلیدی در تصمیم‌گیریها در حوزه سیاست خارجی آمریکا، گفت که آمریکایی‌ها بنا دارند سیاست‌های تندتری را نسبت به جمهوری اسلامی اتخاذ کنند و ما باید در مقابل نگاه به شرق به ویژه چین و روسیه را تقویت کنیم.

واکنش ها در تهران به انتصاب جان بولتون

سایت حکومتی الف در تهران در این باره نوشت: با تغییرات جدید در دولت آمریکا باید گفت نئوکان‌ها نقش اصلی را در سیاست خارجی ترامپ در مقابل جمهوری اسلامی بدست آورده اند که در کانون آن برجام و تغییر نظام سیاسی ایران قرار دارد.

این منبع نوشت: جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل که سابقه طولانی در موضع گیری ضد جمهوری اسلامی دارد و از مخالفان سفت و سخت برجام است، همیشه مدعی این بوده که هدف آمریکا باید تغییر نظام ایران باشد.

از سوی دیگر سناتور لیندزی گراهام درباره انتخاب جان بولتون به‌‌عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفته:‌ این خبری خوب برای متحدان آمریکا و خبری بد برای دشمنان آمریکاست. او درک قاطعی از تهدیدهایی که از جانب رژیمهای کره شمالی و ایران و اسلام افراطی با‌ آن مواجه ایم‌، دارد.

جان بولتون در صفحه توییتر خود نوشته است که به همراه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در یک برنامه تلویزیونی شبکه خبری فاکس نیوز به نام آوتنامبرد اورتایم شرکت خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی جدید ترامپ خاطرنشان کرد که برای گفت‌وگو درباره احتمال خروج آمریکا از توافق برجام در این برنامه حضور می‌یابد.

سایت بهارنیوز در تهران در این باره نوشت: از بامداد جمعه و با انتشار خبر ملحق شدن جان بولتون به دولت دونالد ترامپ شاهد واکنش‌های مختلفی به این خبر در داخل کشور بوده‌ایم. کسر قابل توجهی از واکنش‌ها نشان از آن دارد که انتصاب این چهره جنگ طلب در جایگاه مشاور امنیت ملی آمریکا نوعی نگرانی را به وجود آورده است و حتی برخی از بازگشت «سایه جنگ» می‌گویند.

این منبع نزدیک به جناح میانه حکومت نوشت: اما آنچه امنیت ملی کشور را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد نه آمدن جان بولتون است و نه حتی خروج محتمل ایالات متحده از توافق هسته‌ای؛ خطر جدی برای امنیت ملی ساختار پر اشکال تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی است که در آن کمترین توجه به علم و تجربه دیپلمات‌ها می‌شود.