حمله گسترده سایبری به مراکز داده در ایران

مقا‌م‌های ایران از حمله گسترده سایبری به برخی سرورها و مراکز اطلاعاتی در کشور خبر داده‌اند. این حملات موجب قطعی و کندی اینترنت شد و تعدادی از سایت‌ها از دسترس خارج شدند. وزیر ارتباطات گفته منشا حملات در دست بررسی است.
محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، شامگاه روز جمعه (۱۷ فروردین/ ۶ آوریل) با انتشار توئیتی از حمله گسترده به برخی مراکز داده کشور خبر داد.

آذری جهرمی در توئیت خود آورده است: «برخی مراکز داده کشور با حمله سایبری مواجه شده‌اند. تعدادی از مسیریاب‌های کوچک به تنظیمات کارخانه‌ای تغییر یافته‌اند. مرکز ماهر با یاری رساندن به این مراکز داده حمله را کنترل و در حال اصلاح شبکه‌های آنان و برگرداندن وضعیت به حالت طبیعی است.»

آذری جهرمی در دومین توئیت خود دامنه این حملات را فراتر از ایران اعلام کرده و نوشته است: «منشا حملات در دست بررسی است. تا کنون بیش از ۹۵ درصد مسیریاب‌های متاثر از حمله به حالت عادی بازگشته‌ و سرویس‌دهی خود را از سر گرفته‌اند.»

سرهنگ نیک‌نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، وابسته به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی درباره حمله سایبری گذشته به شبکه اینترنت به خبرگزاری تسنیم گفته است، اختلال در سرویس اینترنت کشور صرفاً قطعی و کندی ارتباطات را در پی داشته و هیچگونه دسترسی غیرمجاز یا نشت اطلاعات رخ نداده است.

به گفته سرهنگ نیک‌نفس این حمله سایبری ناشی از آسیب‌پذیری امنیتی در سرویس پیکربندی از راه دور تجهیزات سیسکو بوده و با توجه به اینکه روترها و سوئیچ‌های مورد استفاده در سرویس‌دهنده‌های اینترنت و مراکز داده نقطه گلوگاهی و حیاتی در شبکه محسوب می‌شوند ایجاد مشکل در پیکربندی آنها تمام شبکه مرتبط را به صورت سراسری دچار اختلال نموده و قطع دسترسی کاربران این شبکه‌ها را در پی داشته است.این مقام پلیس خاطر نشان ساخت: برابر اعلام مرکز ماهر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا این لحظه، سرویس‌دهی شرکت‌ها و مراکز داده بزرگ از جمله افرانت، آسیا تک، شاتل، پارس آنلاین و رسپینا به صورت کامل به حالت عادی بازگشته است و اقدامات لازم جهت پیشگیری از تکرار رخداد مشابه انجام شده است.