ترامپ و مکرون متعهد به واکنش قوی و مشترک به حمله شیمیایی به دوما شدند

مکرون و دونالد ترامپ

امانوئل مکرون و دونالد ترامپ رؤسای جمهوری فرانسه و ایالات متحده آمریکا متعهد به «واکنش شدید و مشترک» به حمله شیمایی شدند که شهر دوما در غوطه دمشق را هدف قرار داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیۀ کاخ الیزه گزارش داد «دو رهبر به شدت حملات وحشتناک با استفاده از اسلحه شیمایی در سوریه را محکوم و بر ضرورت مجازات نظام اسد به خاطر نقض مستمر حقوق بشر، تاکید کردند». حملات و هماهنگی برای واکنش قوی و مشترک به آن، به توافق رسیدند».

بنا بر این گزارش، در این گفت‌وگوی تلفنی، مکرون، «به شدت حملات شیمایی که روز ۷ آوریل، ساکنان شهر دوما در غوطه شرقی را هدف قرار داد، محکوم کرد».

بنا بر بیانیه کاخ الیزه، دو رئیس‌جمهوری «به تبادل اطلاعات و تحلیل‌های خود پرداختند که به کار گیری اسلحه شیمیایی را ثابت می‌کند» و بر سر «هماهنگی اقدام‌هایشان در شورای امنیت که انتظار می‌رود دوشنبه ۹ آوریل در نیویورک برگزار شود، به توافق رسیدند».

کاخ الیزه در بیانیه خود بر ضرورت «محکومیت کاربرد مکرر سلاح شیمیایی» از سوی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت «شناسایی دقیق و آشکار عاملان کاربرد سلاح شیمیایی» در سوریه تاکید کرد. همچنین مکرون و ترامپ بر «ادامه تماس نزدیک و گفت‌وگوی مجدد تا ۴۸ ساعت دیگر، به توافق رسیدند».

به دنبال حمله شیمیایی روز شنبه ۷ آوریل در منطقه دوما واقع در حومه دمشق پایتخت سوریه که طی آن حدود ۱۰۰ تن کشته شدند، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضمن محکوم کردن این اقدام، بشار اسد را «حیوان» توصیف کرد.

ترامپ در حساب توئیتری خود روسیه و ایران را نیز به دلیل حمایت از بشار اسد در این حمله مسئول دانست.

منابع دیپلماتیک یکشنبه اعلام کردند در پی حملات شیمیایی به ساکنان دوما در غوطه شرقی دمشق، ۹ عضو از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت خواستار تشکیل جلسۀ اضطراری این شورا شدند که مقرر شد این جلسه فوق العاده امروز دوشنبه رأس ساعت ۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ منعقد شود.

به گفته منابع دیپلماتیک، درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط فرانسه، آمریکا، بریتانیا، کویت، سوئد، لهستان، پرو، هلند و ساحل عاج امضا شده است.

از سوی جان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه تاکید کرد کشورش به «مسئولیت‌های کامل» خود در این زمینه پایبند خواهد بود. پاریس پیشتر بارها تهدید به حمله به اهداف نظامی در سوریه در صورت اثبات به کار گیری اسلحه شیمیایی در این کشور کرده بود.