عضو اتاق تهران: نرخ 4200 تومان دلار هم کارساز نیست ،اگر برای نرخ ارز چاره‌ای اندیشیده نشود، صادرات کشور نیز متوقف خواهد شد

اسداله عسگراولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با تایید تعطیلی بخش بزرگی از بازار تهران در پی نوسانات اخیر نرخ ارز، گفت نرخ 4200 تومانی تعیین شده توسط دولت برای دلار کارساز نیست زیرا دولت قادر نیست که ارز مورد نیاز بازار داخل را تامین کند و در صورت عدم چاره جویی به زودی صادرات کشور نیز متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای ایران، اسداله عسگراولادی از برجسته ترین بازرگانان ایرانی و عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران سه شنبه 10 آوریل در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه نرخ تعیین شده هر دلار 4200 تومان هیچ کمکی به آرامش در بازار ارز نخواهد کرد افزود: «از روز گذشته بخش بزرگی از بازار تهران اقدام به تعطیلی کرده است که نتیجه آشفتگی در بازار ارز است. اگر برای نرخ ارز چاره‌ای اندیشیده نشود، صادرات کشور نیز متوقف خواهد شد».

وی اضافه کرد: بانک مرکزی نشان داد که قادر به مهار و کنترل بازار ارز نیست و اگر هر چه سریع‌تر جلوی این لجام‌گسیختگی ایجاد شده در این بازار گرفته نشود، خسارات ناگواری برای کشور در پی خواهد داشت.

عسگراولادی با اشاره به سفر هیئت تجاری از روسیه به ایران، گفت: شرکت‌های روسی علاقمند به خرید محصولات و کالاهای ایرانی هستند اما با توجه به آشفتگی پیش آمده در بازار ارز و بی‌اطلاعی تجار و صادر کنندگان ایرانی از وضعیت آتی نرخ ارز، مبادلات متوقف شده است.

شماری از نمایندگان مجلس ایران نیز سه شنبه هنگام سخنرانی ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت دلار، به بی کفایتی دولت و بانک مرکزی در حوزه سیاست های ارزی اعتراض کردند و به منظور قطع سخنرانی‌اش، با او به صورت فیزیکی درگیر شدند.

بعضی از نمایندگان از تریبون مجلس از سیاست های دولت در حوزه ارز به شدت انتقاد کرده شکست آن را نشان بی کفایتی دولت در این زمینه دانستند و خواستار استعفای حسن روحانی رئیس جمهور یا لااقل تیم اقتصادی او از جمله رئیس کل بانک مرکزی ایران شدند.

هواداران دولت و رسانه های نزدیک به آن اما این تغییرات ناگهانی در قیمت ارز را ناشی از کارشکنی های جناح محافظه کار در رقابت های سیاسی با دولت دانسته و از آن به عنوان «کودتای ارزی علیه دولت روحانی» یاد کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده بود که بنا بر تصمیم شامگاه دوشنبه 9 آوریل ستاد اقتصادی دولت، دلار تک‌نرخی شده و به قیمت 4200 تومان به همه فعالان اقتصادی عرضه می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران تهدید کرد که هر قیمتی بالاتر از 4200 تومان برای دلار در بازار، مشمول قاچاق است و به شدت با آن برخورد خواهد شد.

در روزهای گذشته، قیمت دلار در ایران با جهشی بی سابقه رکورد شکست و قیمت هر دلار آمریکا در ایران در روز دوشنبه 9 آوریل، از مرز 6 هزار تومان گذشت.