تایمز: انگلیس قصد دارد به سوریه حمله کند

ناو هواپیمابر یواس‌اس هری اس.

انگلیس در هماهنگی با آمریکا و فرانسه، در تدارک برای حمله به مواضع رژیم دمشق است.ارتش فرانسه نیز گزینه‌های ممکن برای اقدام نظامی علیه سوریه را آماده ارائه به رئیس‌جمهور این کشور کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، -منابع آگاه به روزنامه تایمز گفته‌اند در صورت موافقت کابینه دولت لندن برای حمله به سوریه، جنگنده‌های نیروی هوایی انگلیس آمادگی دارند تا از پایگاه «اکروتیری» قبرس وارد عمل شوند.

حتی گفته می‌شود که در صورت نیاز ناو انگلیسی «اچ ام اس دانکن» نیز وارد عمل خواهد شد.

ترزا می نخست وزیر انگلیس از دولت کشورش خواست امروز پنج شنبه برای بحث درباره چگونگی واکنش لندن به حملات شیمیایی دوما در سوریه جلسه فوق العاده تشکیل دهد.

در همین حال نخست‌وزیر انگلیس گفته کشورش آماده است حتی بدون مجوز پارلمان به عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه بپیوندد.

هواپیما های نیروی هوایی انگلیس در صورت آغاز عملیات نظامی در سوریه ، پروازهای رزمی خود را از پایگاه هوایی آکروتیری در قبرس انجام خواهند داد.

منابع خبری در روزهای گذشته از تحرکات دولت آمریکا برای اقدام نظامی در سوریه خبر داده‌اند.

پرونده سوریه به اندازه‌ای برای آمریکا اهمیت دارد که ترامپ سفر خود را به آمریکای لاتین لغو کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال حملاتی شدیدتر از سال گذشته به سوریه است.

این منبع به نقل از یک مقام سابق نوشت: آنچه احتمالا آمریکا به دنبالش هست این است که چه چیزی را می‌توان هدف قرار داد که حکومت اسد را تضعیف کند.

این در حالیست که کرملین در مورد هر اقدامی که باعث بی ثباتی سوریه شود هشدار داد.

از سوی دیگر وزیر دفاع اسرائیل نیز هشدار داد که در صورتی که حکومت ایران بخواهد به حملات علیه سوریه پاسخ دهد، تل‌آویو نیز رژیم دمشق را ساقط و بشار اسد را ترور خواهد کرد.

شبکه خبری اسکای نیوز عربی بامداد چهارشنبه در خبری فوری اعلام کرد: جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا بر فراز شهر «التنف» در مرز سوریه و عراق به پرواز درآمدند.

به گزارش ایسنا، این پرواز جنگنده‌ها همزمان با اصرار آمریکا و کشورهای غربی دیگر بر بررسی مساله تحرک نظامی علیه نظام بشار اسد است به ویژه که شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای در زمینه متهم کردن نظام سوریه به استفاده از سلاح‌ شیمیایی شکست خورد.

روسیه برای دوازدهمین بار در طول ۷ سال جنگ خونین داخلی سوریه، پیش‌نویس ارائه شده از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی که این بار درباره محکومیت دولت سوریه بخاطر حمله شیمیایی در غوطه شرقی ارائه شده بود را وتو کرد.

در همین حال اعلام شد که ناو هواپیمابر یواس‌اس هری اس. ترومن امروز چهارشنبه برای انجام عملیات در خاورمیانه در منطقه مستقر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ناو هواپیمابر مذکور با همراهی هفت کشتی تهاجمی مسلح به موشک‌های کروز و ۶۵۰۰ ملوان در حال حرکت است.

براساس گزارش‌ها، همچنین ناوشکن یواس‌اس دونالد کوک که مسلح به موشک‌های هدایت‌شونده است قبرس را ترک کرده و در حال حرکت به سمت شرق خاورمیانه است. این کشتی جنگی کلاس آرلی بورک حامل ۶۰ موشک تام‌هاوک است.

تحرکات نظامی مذکور در شرایطی انجام می‌شود که کاخ سفید به استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما واقع در سوریه تهدید کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است در حال رایزنی با مشاورانش است تا برای پاسخ به این حادثه تصمیم‌گیری کند. ترامپ دوشنبه به خبرنگاران گفت: به لحاظ نظامی، گزینه‌های بسیار زیادی داریم و به‌زودی شما را مطلع خواهیم کرد.

پاسخی قاطع به حمله احتمالی آمریکا خواهیم داد

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از ایتارتاس، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در ارتباط با اقدام احتمالی نظامی آمریکا و متحدانش در سوریه واکنش نشان داد و گفت: مسکو هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه را با پاسخی متقابل پاسخ خواهد داد.

سفیر روسیه در بیروت نیز گفته که اگر آمریکا علیه سوریه اقدام نظامی کند مسکو به آن پاسخ خواهد داد.

به گزارش تاس، چیزوف افزود: مسکو به نمایندگان آمریکا چه به صورت علنی و چه به صورت خصوصی و از طریق کانالهای نظامی در زمینه عواقب جدی حمله به دمشق هشدار داده است.

وی تاکید کرد که اقدام نظامی احتمالی آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی صورت گرفته در دوما پاسخ سختی خواهد گرفت که هرگز اتفاق نیفتاده است.

سفیر روسیه در لبنان هشدار داد هر موشک آمریکا را که به سوریه شلیک شود، در هوا منهدم و سرنگون خواهیم ساخت و محل پرتاب موشکها را نابود می کنیم.